اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

موتورهای جستجو و عامل های هوشمند

منظور از موتور جستجو، یک برنامه کامپیوتری است که می تواند به پایگاه داده منابع اینترنت دسترسی یافته اطلاعات یا واژه های کلیدی خاصی را جستجو کرده و نتایج را گزارش دهد. برای مثال مشتریان مایلند از محصولات خاصی( مثلاً می خواهند اطلاعاتی در مورد محصولی خاص یا قیمت آن به دست آورند) به همین روش اطلاع کسب کنند. این نوع درخواست ها تکراری بوده و پاسخگویی به آن ها اگر توسط فردی انسانی صورت گیرد بسیار هزینه بر است. موتورهای جستجو پاسخ ها را بسیار به صرفه ارسال می کنند و برای این منظور سوالات را با الگوهای FAQ تطبیق داده و پاسخ هایی فشرده دریافت می کنند.

Lycos,AltaVista,Google موتورهای جستجوی معروفی هستند پورتال مانند MSN,Yahoo!,AOL دارای موتورهای جستجوی خاص خود هستند. برخی موتورهای جستجو به گونه ای سازمان دهی شده اند که فقط به برخی سوالات خاص پاسخ می دهند یا در حوزه های خاصی جستجو می کنند مانند AskJeeves,LooKsmart,Mama,Northem Light هزاران موتور جستجوی مختلف قابل دسترس هستند( رجوع کنید به Searchengineguide.com ) علاوه بر این هزاران شرکت وجود دارندکه از موتورهای جسجو در پورتال ها یا فروشگاه های خود استفاده می کنند.

برخلاف موتور جستجو، عامل نرم افزاری ( هوشمند) می تواند کارهایی بیشتر از جستجو و تطبیق راانجام دهد این نرم افزار قابلیت هایی دارد که می تواند برای اجرای وظایف ساده که نیاز به هوش دارند از آن ها استفاده کند. برای مثال می تواند حرکت های انجام شده در وب سایت را نظارت کرده و بررسی کند آیا مشتری در سایت گم شده یا می خواهد به جاهایی سر بزند که با پروفایل وی تطبیق ندارند. اگر این نرم افزار تشخیص دهد که مشتری سردرگم شده است، بهه وی خبر داده و وی را راهنمایی می کند. عامل های نرم افزاری در تجارت الکترونیکی مورداستفاده قرار می گیرند تا از وظایفی مانند مقایسه قیمت ها، تفسیر اطلاعات نظارت بر فعالیت ها و ک ار با مشاور پشتیبانی کنند. کاربران می توانند بااین عامل ها گفتگو کرده یا با آن ها همکاری کنند. کاربران هم از موتورهای جستجو و هم از عامل های هوشمند در تجارت الکترونیکی استفاده می کنند . اگر مشتری در داخل فروشگاه یا مرکز خرید الکترونیکی باشد، با استفاده از موتور جستجو می تواند محصول یا خدمات مورد نظر خود را بیابد. ضمناً می تواند از موتورهای جستجوی وب مانند google برای یافتن اطلاعات کلی در مورد آن محصول یا خدمات استفاده کند. در پایان این که کاربران می توانند از عامل های نرم افزاری مقایسه ای (مانند mysimon.com ) استفاده کرده یا وظایف دیگری را انجام دهند.

پیاده سازی کاتالوگ های الکترونیکی

پیاده سازی کاتالوگ های الکترونیکی در مقیاس کوچک بسیار ساده است. اما تبدیل کاتالوگی بسیار بزرگ به کاتالوگ الکترونیکی کار ساده ای نیست، زیرا باید سیستم پشتیبانی از مشتری را نیز برای آن تهیه کنید.

کاتالوگ های الکترونیکی BOISE CASCADE

شرکت Boise Cascade OfficeProducts که در حال حاضر بخشی از Office Max است( officemaxsolutions.com ) ازمحل عمده فروشی و خرده فروشی پنج میلیارد دلار در آمد دارد. مشتریان B2B این شرکت شامل بیش از صد هزار شرکت بزرگ و یک میلیون شرکت کوچک یا افراد حقیقی است. کاتالوگ چاپی نهصد صفحه ای این شرکت سالی یکبار برای مشتریان از طریق پست ارسال می شود. ضمناً Boise در طول سال کاتالوگ های سفارشی کوچک تری را بر اساس عادات و الگوهای خرید برای مشتریان فردی ارسال می کند. این شرکت بیش از دویست هزار قلم کاری مختلف را به فروش می رساند و با شرکت های بین المللی نیز در حال تجارت است.

در سال 1996 شرکت از کاتالوگ Online استفاده کرد. اکنون مشتریان می توانند کاتالوگ را در آدرس Officemaxsolutions.com مشاهده کرده و سفارش خود را مستقیماً از طریق سایت یا از طریق پست الکترونیکی انجام دهند. سفارشات روز بعدارسال می شوند. آنگاه مشتریان باید بهای آن بپردازند. در سال 1997 شرکت بیست درصد از فروش خود را از محل وب سایت انجام می داد. در اوایل 1999 این رقم به بیش از سی درصد رسید. به عقیده شرکت، تجارت از طریق اینترنت سریع تر از سایر بخش های شرکت رشد داشته است. در سال 2004 قسمت اعظم فروش از طریق اینترنت صورت می گرفته است.

Boise هزاران کاتالوگ اختصاصی برای مشتریان بزرگ خود دارد. در سال 2002 شرکت کاتالوگ های کاغذی خود را در صورتی ارسال می کرد که در درخواست شده باشند. همان طور که قبلاً دیدید، بیشتر مشتریان از کاتالوگ های Online استفاده می کردند. شش هفته طول می کشد تا یک کاتالوگ کاغذی تنظیم شود و این زمان بیشتر مربوط به جمع آوری داده ها است. در حال حاضر مراحل ساخت کاتالوگ وب که قابل جستجو بوده ، دارای محتوای غنی است و به فرمت های مختلف قابل دسترس است فقط یک هفته طول می کشد.

 

یکی از مزایای اصلی کاتالوگ های اختصاصی B2B قیمت گذاری محصولات است. اگر همه از یک کاتالوگ واحد استفاده کنند، دیگر نمی توانید قیمت مقطوعی را برای هر خریدار خاص و بر اساس قرار دادهای امضاء شده قبلی و حجم  کالای خریداری شده توسط وی مشخص کنید.

Boise پیش بینی می کند که انجام سفارشات الکترونیکی تا پنجاه و پنج درصد کمتر از سفارشات کاغذی هزینه داشته باشند. در شکل بالا مراحل کار با کاتالوگ های الکترونیکی را می بینید. برخی از کاتالوگ های ارائه شده در وب سایت ها فقط حاوی متن و تصاویر بوده و لینک هایی برای سفارش گیری ندارند. برای مثال وب سایت کوکاکولا ( cocacola.com ) برای فروش نوشابه به صورت Online طراحی نشده است. در این وب سایت فقط در مورد طعم های مختلف نوشابه ها توضیح داده می شود.البته می توانید در فروشگاه Online محصولات کلکسیونی دیگری را خریداری کنید.

از سال 2005 ، Boise محصولات خود را با مارک تجاری offcemax به شرکت های کوچک و افراد می فروشد ( OfficeMax  همان شرکت Boise است).