اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

حراجی های سنتی و الکترونیکی

حراجی های سنتی و الکترونیکی

حراجی های سنتی و فیزیکی هنوز هم مرسوم هستند. البته حجم معاملات صورت گرفته در حراجی های الکترونیکی بسیار بیشتر بوده و رو به افزایش نیز هست.

محدودیت های حراجی سنتی Offline

حراجی سنتی Offline صرف نظر از نوع آن ها ، دارای محدودیت های زیر هستند: معمولاً فقط چند دقیقه یا چند ثانیه طول می کشد تا هر قلم کالا به فروش برسد. این روند سریع باعث می شود خریداران زمان کوتاهی برای تصمیم گیری داشته باشند و ممکن است نتوانند تصمیم درستی بگیرند. بنابراین احتمال دارد فروشنده به بالاترین قیمت ممکن دست نیابد. پیشنهاد دهنده ها ممکن است قلم کالای مورد علاقه خود را پیدا نکنند یا برای آن مبلغ بسیار زیادی بپردازند. ضمناً در بسیاری موارد ، پیشنهاد دهنده ها زمان زیادی برای آشنایی و بررسی اجناس در اختیار ندارند . پیشنهاد دهنده ها ممکن است از تمام حراجی ها با اطلع نشوند و نمیتوانند اقلام ارائه شده در حراجی های مختلف را با هم مقایسه کنند. پیشنهاد دهنده معمولاً باید در محل حراجی حضور فیزیکی داشته باشد. بنابراین تعداد زیادی در این مرحله حذف می شوند.

به همین ترتیب برای فروشنده نیز دشوار است که اجناس خود را به محل حراجی انتقال دهد مبلغ کمیسیون معمولاً بالا است زیرا باید محلی را اجاره کرد، برای حراجی تبلیغ کرد و دستمزد حراجی گذار و کارمندان وی را پرداخت کرد . حال آن  که در حراجی الکترونیکی چنین تعاریفی وجود ندارد.

حراجی های الکترونیکی

اینترنت زیر ساخت مناسبی را برای اجرای حراجی به صورت الکترونیکی، با هزینه پایین تر ، ارائه خدمات متنوع و با فروشندگان و خریداران بسیار گسترده تر ا رائه می دهد. هم افراد و هم شرکت ها می توانند در این گونه تجارت الکترونیکی دارای رشد سریع و بسیار راحت شرکت کنند. تحقیقات Forrester نشان می دهد که صنعت حراجی اینترنتی در سال 2007 به در آمد  3/54 میلیارد دلار دست یافته است( Jonson et al.2002 )

حراجی های الکترونیکی شبیه به حراجی های Offline هستند با این تفاوت که به صورت Online انجام می شوند. حراجی های الکترونیکی از دهه هشتاد در شبکه های محلی انجام می شدند (مانند حراجی گل ) و از سال 1995 در اینترنت مورد استفاده قرار گرفتند. سایت های میزبان در اینترنت مانند واسطه عمل کرده، خدماتی را به فروشندگان ارائه می دهند تا اجناس خود را برای فروش عرضه کنند و به خریداران امکان می دهند تا بالاترین قیمت را برای این اجناس پیشنهاد دهند.

بیشتر حراجی های Online مانند eBay کالاهای مصرفی، قطعات الکترونیکی ، آثار هنری، لوازم مسافرتی بلیط هواپیما و اقلام کلکسیونی را توسط تجار B2B به حراج می گذارند. نوع دیگر حراجی B2B به صورت Online برای خرید و فروش نوع خاصی از تسهیلات مانند انرژی برق و گاز و سایر انواع انرژی مورد استفاده قرار میگیرد. به علاوه  عملیات تجاری سنتی که قبلاً به صورت سنتی و عقد قرار داد و قیمت های ثابت انجام می شد، امروزه به صورت حراجی و با پیشنهاد قیمت انجام می گیرد.

البته بیشتر کالاهای مصرفی برای حراجی مناسب نیستند و برای این اقلام روش های فروش سنتی (مانند خرده فروشی با قیمت ثابت ) مناسب تر است . بااین وجود انعطاف پذیری ارائه شده در حراجی های Online فرآیند های جدید بازار را برای بیشتر کالاها در پی دارد. برای مثال به جای جستجو برای محصولات و مارک ها با مراجعه به وب سایت های فروشنده خریدار می تواند پیشنهاداتی را از تمام فروشندگان موجود دریافت کند. چنین مکانیزم خریدی به قدری ابتکاری است که از آن می توان تقریباً در مورد تمام انواع کالاهای مصرفی استفاده کردر ( در بخش های بعدی در این مورد بیشتر شرح خواهیم داد) در نمونه 4-2 کاربرد تجارت الکترونیکی نمونه هایی از این  حراجی های ابتکاری را خواهید دید.


حراجی ها، یکی از مکانیزم های بازار الکترونیکی

حراجی ها، یکی از مکانیزم های بازار الکترونیکی

یکی از جالب ترین مکانیزم های بازار در تجارت الکترونیکی ، حراجی های الکترونیکی هستند که از آن ها در مدل های G2C,G2B,C2C,B2B,B2C و غیره استفاده می شود.

تعریف و خصوصیات

منظور از حراجی یکی از مکانیزم های بازار است که از فرآیند رقابتی استفاده می کند و در آن فروشنده پیشنهادات مختلف را از خریدارن درخواست کرده (مزایده ) یا خریدار پیشنهادات را از فروشندگان دریافت می کند( مناقصه) . قیمت ها به صورت پویا و از طریق پیشنهاد تنظیم می شوند. تعداد زیادی از بازارهای Online از این تعریف برای حراجی استفاده می کنند . حراجی ها که سالیان سال است به عنوان روشی پیشرفته برای خرید و فروش محصولات و خدماتی استفاده می شوند که کانال های معمولی بازار در مورد آن ها مفید نیستند، فروش ه ای خوبی به دنبال دارند. برای مثال می توان از این روش برای فروش لوازم یک بار مصرف استفاده کرد که باید به سرعت ذوب شده وتبدیل شوند.

چندین نوع حراجی وجود دارد که هر یک دارای انگیزه ها و روال کار متفاوتی هستند. حراجی  ها را می توان به صورت Online یا Offline برگزار کرد می توان آن ها را در سایت های حراجی عمومی مانند eBay برپا کرد. حتی می توان حراجی های خصوصی را  با دعوت حضار برگزار نمود.

در این بخش اطلاعات ضروری در مورد حراجی ها را آموختید و می توانید این مبحث را در فصل های آتی دنبال کنید.


سبد خرید

سبد خرید الکترونیکی یکی از فناوری های پردازش سفارش است که به مشتریان اجازه می دهد اقلام انتخاب شده برای خرید را در کنار هم گرد آورده و به خرید ادامه دهند. از این دیدگاه این فناوری شبیه به سبدهای خرید در دنیای واقعی است. برنامه نرم افزاری سبد خرید الکترونیکی به مشتریان امکان می دهد تا اقلام را انتخاب کرده ، بررسی کنند قبلاً چه چیزهایی را انتخاب کرده اند، تصمیم خود را تغییر دهند و سپس فهرست نهایی را ارائه دهند. زمانی که روی buy کلیک می کنند، خرید واقعی انجام می گیرد.

سبدهای خرید B2Cبسیار ساده هستند( برای مشاهده نمونه به amazon.com مراجعه کنید) ، اما برای B2B سبدهای خرید پیچیده تری نیز وجود دارد. سبد خرید B2B به مشتری امکان می دهد  تا از چند سایت مختلف خرید کرده و سبد خرید خود را در وب سایت خریدار نگه دارند تا آن را با سیستم واسطه الکترونیکی خریدار یکپارچه کنند. سبد خرید B2B خاصی برای این منظور توسط Lim and Lee(2003) ارائه شده است که در آن علاوه بر سبدی که در سایت فروشنده ارائه می شود ، سبدهای خریدار نیز وجود دارند که در سایت های خریدار هستند و توسط فروشندگان حمایت می شوند.

نرم افزار سبد خرید فروخته شده یا به صورت رایگان و به عنوان مولفه های مستقل ارائه می شود( رجوع کنید به e-shopping-cart   ,   edubiz.bizhosting.com   ,  easycart.com  monstercommerce.com ,software.com  ضمناً این نرم افزار در برخی سرورهای تجاری مانند smallbusiness,yahoo.com/merchant نیز تعبیه شده است سبدهای خرید Online رایگان ( ازمایشی یا فقط demo در آدرس های volusion.com و gomerchant.com قابل دسترس هستند.