کاتالوگ های سفارشی
منظور از کاتالوگ سفارشی کاتالوگی است که به طور خاص برای شرکتی که یکی از مشتریان صاحب کاتالوگ است طراحی می شود. می توان با اعمال تغییراتی در این کاتالوگ از آن برای خریداران دیگر یا برخی خریداران خاص نیز استفاده کرد. دو روش برای ایجاد کاتالوگ های سفارشی وجود دارد.
اولین راهکار این است که به مشتریان اجازه دهید بخش های مورد علاقه خود را در کاتالوگ اصلی مشخص کنند. در (broadsision.com)Broadvision از نرم افزاری به نام One-to-One برای جداسازی محصولات نرم افزاری استفاده می شود به این ترتیب مشتری دیگر مجبور نیست با عناوینی سر وکار داشته باشد کهه مورد علاقه وی نیستند. چنین نرم افزارهایی کاتالوگ هایی ایجاد می کنند که قابلیت های فراوانی داشته و مشتریان اجازه می دهند به سادگی محصولاتی را انتخاب کنندکه می خواهند آن ها را خریداری کنند، اطلاعات مورد نیاز خود را بیابند و سفارش خود را به سرعت پیکر بندی کنند.
راهکار دوم این است که به سیستم اجازه دهید به صورت خودکار خصوصیات مشتری را بر اساس رکوردهای معاملات قبلی وی تعیین کند. البته برای تعمیم ارتباط بین مشتری و اقلام مورد علاقه وی باید از فناوری داده کاوی استفاده کنید. می توانیداین راهکار را با راهکار اول ترکیب کرده و فایده بیشتری ببرید.
به عنوان مثالی از راهکار دوم ، سناریوی زیر را در نظر بگیرید که از سرور Oracle9i در آن استفاده شده است : Smith وارد سایت Acme Shopping می شود و اطلاعات مربوط به ثبت نام دراین سایت مانند جزئیات آدرس علایق شخصی و روش پرداخت ها را وارد می کند. در Acme Shopping محصولات بسیار متنوعی از لوام الکترونیکی، لباس ، کتاب و لوازم ورزشی عرضه می شود. Joe فقط به پوشاک و لوازم الکترونیکی علاقه دارد. وی نه ورزشکار است ونه علاقمند به کتابخوانی . ضمناً Joe به سرگرمی دیگری نیز علاقه دارد و آن عکاسی است.
پس از این که Joe علایق خود را ثبت کرد، هر بار که به فروشگاه Acme وارد می شود، صفحه اصلی نمایش داده شده فقط مربوط به پوشاک و لوازم برقی است. به علاوه ، زمانی که Joe زمانی که Joe وارد بخش لوازم الکترونیکی می شود، فقط محصولات مربوط به عکاسی (مانند دوربین و لوازم جانبی آن) را می بیند. برخی از محصولات گران تر از محدوده قیمت مورد نظر Joe هستند، بنابراین Joe می تواند علایق خود را محدودتر کرده و نشان دهد که فقط به لوازم الکترونیکی علاقمند است که مربوط به عکاسی بوده و قیمت آن ها سیصد دلار یا کمتر باشد. این روش به مشتری امکان می دهد تا تجربه بهتری برای بازدیدمجدد از سایت داشته باشد و به این ترتیب وفاداری وی به این فروشگاه اینترنتی افزایش می یابد.
باوجود رقابت های گسترده در وب، شخصی سازی روش با ارزشی است که می تواند مشتریان را به سرعت و بدون زحمت با محصولات و اطلاعات مورد علاقه خود هماهنگ کند. در نمونه 3-2 کاربرد تجارت الکترونیکی خواهید دید که چگونه شرکت ها می توانند کاتالوگ های خود را برای کارآوران مختلف خود اختصاصی کنند.
در شکل 4-2 مزایا و معایب کاتالوگ های Online را در مقایسه با کاتالوگ های کاغذی می بینید. هر چند کاتالوگ های Online دارای مزایا ویژه ای مانند سهولت بهنگام سازی ، توانایی یکپارچه سازی با فرآین خرید، توانایی تحت پوشش قرار دادن حجم زیادی از محصولات ، برقراری ارتباط متقابل ، شخصی سازی قابلیت های قدرتمند جستجو هستند، اما معایب و محدودیت هایی نیز دارند. برای شروع مشتریان به کامپیوتر و دسترسی به اینترنت نیاز دارند تا بتوانند کاتالوگ های Online را مشاهده کنند. البته هر چه کاربرد کامپیوتر و دسترسی به اینترنت همه گیرتر می شود، تعداد بیشتری از کاتالوگ های کاغذی کنار گذاشته می شوند. البته با در نظر گرفتن این حقیقت که روزنامه و مجلات چاپی با وجود رقبای Online خود هرگز از بین نرفته اند، شاید کاتالوگ های کاغذی نیز هرگز به طور کامل از بین نروند . به نظر می رسد جا برای هر دو وجود دارد و دست کم در آینده نزدیک وضع به همین منوال خواهد بود. البته در وضعیت B2B کاتالوگ های کاغذی با سرعت بیشتری رو به زوال خواهند رفت.
شکل 4-2 مقایسه کاتالوگ های Online با کاتالوگ های کاغذی
نوع |
مزایا |
معایب |
کاتالوگ های کاغذی |
ایجاد آن ساده بوده و نیاز به فناوری خاصی ندارد. خواننده برای مشاهده کاتالوگ به سیستم کامپیوتری نیاز ندارد. قابلیت حمل و نقل ساده تری نسبت به کاتالوگ های الکترونیکی دارد |
تغییر اطلاعات محصول به سختی امکان پذیر است. فقط تعداد محدودی از محصولات را می توان در کاتالوگ نمایش داد. اطلاعات محدودی از طریق عکس ها و توضیحات متنی قابل نمایش است. امکان استفاده از چند رسانه مانند انیمیشن و صوت وجود ندارد. تهیه کاتالوگ ها کار دشواری بوده و هزینه های اولیه زیاد است. باید مشتریان در استفاده از کامپیوتر و مرورگر مهارت کافی داشته باشند. |
کاتالوگ های Online |
بهنگام سازی اطلاعات محصول به سادگی صورت می گیرد. قابلیت یکپارچه سازی با فرآیند خرید را دارد. امکان جستجو و مقایسه محصولات وجود دارد. امکان ارائه اطلاعات دقیق و به موقع در مورد محصولات وجود دارد. اطلاعات ارائه شده در مورد محصولات جهانی است. می توان از صوت و تصاویر متحرک استفاده کرد. در طولانی مدت در هزینه ها صرفه جویی می شود. اختصاصی کردن کاتالوگ به سادگی امکان پذیر است. قابلیت خرید مقایسه ای وجود دارد. پردازش سفارشات، پردازش موجودی انبار و پرداخت ها در سیستم به سادگی صورت می گیرد. |
|
یکی از ابزارهای مورد استفاده برای ساخت کاتالوگ های Online برنامه Microsoft Commerce Server 2002 است Radioshach.ca کاتالوگ های الکترونیکی را بر اساس کاتالوگ های کاغذی مشتریان طراحی و پشتیبانی می کند. این سرویس شامل قابلیت های جستجو توانایی نمایش تعداد زیادی از محصولات ، قابلیت مشاهد با کیفیت بالا و پشتیبانی مداوم است.
کاتالوگ های الکترونیکی را می توان از سه دیدگاه مختلف دسته بندی کرد :
1- پویایی در نمایش اطلاعات : کاتالوگ ها می توانند ایستا یا پویا باشند. در کاتالوگ های ایستا، اطلاعات به صورت متن و تصاویر ایستا نمایش داده می شوند. در کاتالوگ های پویا، اطلاعات به صورت تصاویر متحرک یا انیمیشن و حتی گاهی با به کارگیری اصوات نمایش داده می شوند.
2- میزان شخصی سازی : کاتالوگ ها می توانند استاندارد یا سفارشی باشند. در کاتالوگ های استاندارد، تاجرین یک کاتالوگ واحد را به تمام مشتریان نمایش می دهند. در کاتالوگ های سفارشی، محتوا، قیمت ها و نمایش محصولات بر اساس خصوصیات برخی مشتریان متفاوت خواهد بود.
3- یکپارچه سازی بافرآیند های کسب و کار : کاتالوگ ها می توانند بر اساس میزان یکپارچه سازی با فرآیند ها یا ویژگی های کسب و کار ذیل دسته بندی شوند : سفارش گیری ، سیستم های پرداخت الکترونیکی ، نرم افزار و سیستم های کار با اینترنت، سیستم های انبارداری و حسابداری ، اکسترانت های عرضه کنندگان یا مشتریان و کاتالوگ های چاپی برای مثال زمانی که مشتری در Amazon.com قلم کالایی را سفارش می دهد، سفارش به صورت خودکار به بخش کامپیوتری انبار انتقال می یابد.
با وجود این که کاتالوگ های سفارشی بیشتر در تجارت B2C مورد استفاده قرار می گیرند، اما در وضعیت B2B نیز مفید واقع می شوند. برای مثال کاتالوگ های الکترونیکی می توانند فقط اقلامی رانمایش دهند که کارمندان سازمان خاصی اجازه فروش آن را دارند و اقلامی را که مدیران شرکت خریدار نمی خواهند کارمندان آن ها را ببینند یا بخرند، شامل نشوند. می توان کاتالوگ های الکترونیکی را سفارشی کرد تا اقلام یکسان را برای مشتریان مختلف با قیمت های متفاوتی نمایش دهد یا بر اساس قرار داد فی مابین تخفیف های متفاوتی به اکسترانت ها می توانند کاتالوگ های سفارشی را برای مشتریان تجاری مختلف ارسال کنند.