گرچه تبلیغات اینترنتی یکی از بهترین روش های ترویج کسب و کار در بین
صاحبان صنایع و بنگاه های اقتصادی است اما افزایش روزافزون کسب و کارهای
جدید و گرایش تمامی آنها به سمت تبلیغات به عنوان تنها ابزار ترویج
سازمانی، شرکت ها را بر آن داشته است که بدون رعایت استانداردهای تبلیغات
در اینترنت و غافل از ارزیابی حرکت رقبا تنها با صرف هزینه های تبلیغاتی
گزاف در بمباران تبلیغاتی قرن ۲۱ پا به میان بگذارند. امروزه بازاریابی در
فضای مجازی به یک کسب و کار مدرن تبدیل شده و بسیاری از صاحبان مشاغل را
درگیر خود ساخته است به طوری که شرکت ها به هر طریقی می کوشند تا ورود خود
را به میدان رقابت از طریق وب سایت هایشان اعلام کنند.
شکی نیست که
با گسترش ارزیابی اینترنتی و گرایش مصرف کنندگان به سمت خرید آنلاین،
تبلیغات نیز پا به این عرصه بگذارد و حضورش را در تمامی رسانه های ارتباطی
جشن بگیرد. اگر چه تا چندی پیش تبلیغات تنها روی بیلبوردها، روزنامه ها،
مجلات، شبکه های رادیویی و تلویزیونی، بدنه اتوبوس ها، ایستگاه های مترو،
میادین ورزشی، پل های عابر پیاده و... خودنمایی می کرد اما حالا ترکش های
تبلیغات را در جای جای فضای مجازی و به خصوص پرده نمایش وب سایت های
پربازدید می توان دید.
البته تبلیغات اینترنتی تفاوت آشکاری با دیگر
گونه های تبلیغات دارد و آن هم برقراری یک ارتباط دوسویه با مصرف کننده
است به طوری که او را قادر می سازد تا به تنهایی از منافع حاصل از محصول
مطلع شود و حتی اقدام به خرید آنلاین کند. فراموش نکنید که ارزش تبلیغات
در اینترنت بسته به جایگاه، نحوه تبلیغات و مکان استمرار آن متفاوت است.
در واقع هر چه شما در انتخاب شیوه تبلیغات اینترنتی مطلوب و مکان نمایش
مناسب محصول خود تمرکز کنید شانس بیشتری برای توفیق در ارتقای کسب و کار
خود خواهید داشت.
امروزه با ورود نسل جدید مرورگرهای اینترنتی و همین
طور افزایش سرعت دسترسی به اینترنت، شرکت ها در گرداب تبلیغاتی رقبا
گرفتار شده اند و برای رهایی از آن تنها با الگوبرداری کورکورانه از
تبلیغات همکارانشان تن داده اند.
آنها تنها در این اندیشه اند که در
عرصه رقابت، پا به پای همتاهایشان قدم بردارند و در این فضای پرپیچ و خم
به یادآوری نام تجاری خود در ذهن مشتریان بالقوه شان بپردازند. از این رو
حجم عظیم تبلیغات اینترنتی تا حدودی میزان اثربخشی این نوع تبلیغات را
کاهش داده و شرکت ها را به پرداخت هزینه های هنگفت در جهت حرکت موازی با
یکدیگر وادار ساخته است. اگر چه هنوز شرکت هایی وجود دارند که با هوشمندی
بالا و صرف هزینه های معقول به بهره گیری موثر از ترفندهای تبلیغات
اینترنتی می پردازند و حتی با وجود رکود اقتصادی در بعضی از مناطق جهان
همچنان به سیر صعودی خود ادامه می دهند و با توجه به شرایط محیطی
پیرامونشان از شیوه های تبلیغاتی مناسب در جهت حفظ سهم بازارشان بهره می
برند.
در ادامه با توجه به اهمیت تبلیغات در اینترنت و همین طور
اشتباهات مکرری که از سوی صاحبان شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در انجام
این نوع تبلیغات سر می زند به ۱۰ اشتباه رایج تبلیغات اینترنتی اشاره می
شود.
مقدمه مقاله :
به طور کلی واژه بازاریابی اینترنتی به استفاده از
اینترنت جهت انجام تبلیغات، فروش کالا و خدمات اطلاق می گردد. این
بازاریابی نوعاً بر اصل “پرداخت به ازای هر کلیک” استوار است و شامل آگهی
های تبلیغاتی موجود در سایت ها، ایمیل هایی که برای معرفی محصولات ارسال
میشود، آگهی های متحرک و جذاب گرافیکی، تبلیغ در موتورهای جستجو، تبلیغات
در وبلاگهای مختلف و مقالات تبلیغاتی می باشد.
● تعریف بازاریابی اینترنتی what E- business
بازاریابی
اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که مدیریت اطلاعات، روابط عمومی،
خدمات مشتریان و بخش فروش را در بر دارد. به طور کلی تجارت الکترونیک و
بازاریابی اینترنتی از زمانی که دسترسی به اینترنت به صورت گسترده برای
عموم مردم فراهم شد، رواج یافته است.
در حال حاضر بیش از یک سوم
مصرف کنندگان خانگی در آمریکا و بسیاری از نقاط اروپا که به شبکه اینترنت
دسترسی دارند، خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند. این روش
برای شرکت هایی که مایلند فعالیت های از راه دور خود را گسترش دهند و
اصطلاحا آنرا به تجارت آنلاین تبدیل نمایند نیز ثمربخش است.
● تاریخچه بازاریابی اینترنتی History E- business
آغاز
بازاریابی اینترنتی به اوایل دهه ۹۰ برمی گردد، در آن زمان وب سایت ها
اطلاعات خود را به روشی بسیار ساده و تنها با استفاده از فایل های متنی
ارائه می دادند، به تدریج گرافیک و در پی آن تبلیغات تصویری به سایت های
مختلف افزوده شد. آخرین قدم در این زمینه تکامل تجارت آنلاین و به کارگیری
اینترنت جهت سرعت بخشیدن به فروش کالا و خدمات است.
● مدل های تجاری و اشکال مختلف Modul E- business
بازاریابی اینترنتی به چندین مدل مختلف وجود دارد و مدل های اصلی آن عبارتند از
▪ B۲B: business-to-business
که اصطلاحا B۲B نام گرفته و business-to-consumer که B۲C نامیده می شود. در مدل B۲B دو شرکت مختلف با یکدیگر به تجارت می پردازند،
▪ C۲B
در
حالیکه مدل B۲C مستقیما با مصرف کننده در ارتباط است.بازاریابی اینترنتی
با مدل B۲C آغاز شد و به تدریج مدل B۲B نیز که پیچیده تر از مدل اول بود
پدیدار گشت.
▪ P۲P: peer-to-peer
مدل سومی نیز وجود دارد
که چندان رایج نیست و peer-to-peer یا اصطلاحا P۲P نامیده می شود، در این
مدل افراد اجناس مختلف را بین خود به اشتراک و معاوضه می گذارند . سایت
Kazaa یک نمونه از P۲P است که بر مبنای به اشتراک گذاردن انواع فایل ها از
جمله فایل های موسیقی، فیلم، متن و غیره توسط کاربران، راه اندازی شده
است.
بازاریابی اینترنتی اشکال مختلفی دارد، یکی از آنها مشخص کردن محدوده قیمت است، مانند سایت http://www.priceline.com
در این حالت، مشتریان محدوده قیمت و بودجه ای را که می خواهند صرف کنند،
مشخص می کنند و سپس از میان اجناس موجود در آن محدوده، کالایشان را انتخاب
می کنند. شکل دیگر، جستجو به منظور یافتن ارزانترین قیمت است، مانند سایت http://www.hotwire.com در این سایت کاربران به دنبال کمترین قیمت برای کالای مورد نظر خود هستند. آخرین روش “حراج آنلاین” است، مانند سایت http://www.ebay.com، که خریداران بر روی اجناس موجود قیمت های پیشنهادی خود را می گذارند و در واقع نوعی مزایده آنلاین است.
● مزایا بازاریابی اینترنتی
از
مزایای بازاریابی اینترنتی می توان به در دسترس بودن اطلاعات وسیع و
نامحدود اشاره نمود، کاربران با اتصال به اینترنت و جستجوی کالای مورد
نظرشان به راحتی قادرند در هر ساعتی از شبانه روز اطلاعات کاملی راجع به
آن کالا دریافت نمایند و در صورت تمایل نسبت به خرید آن اقدام کنند. به
علاوه فروش آنلاین برای مالکین شرکت ها به علت عدم نیاز به نیروی کاری،
مقرون به صرفه تر نیز می باشد. به طور کلی با استفاده از بازاریابی
اینترنتی می توان بازار محدود و محلی را به بازاری گسترده و جهانی تبدیل
نمود.
● محدودیت ها بازاریابی اینترنتی
محدودیت های
بازاریابی اینترنتی هم برای مشتریان و هم برای فروشندگان مشکلاتی بوجود می
آورد. پایین بودن سرعت اینترنت می تواند مسبب مشکلات بسیاری شود، اگر حجم
اطلاعات و تعداد صفحات وب سایت شرکتی بیش از اندازه زیاد باشد، کاربران
برای دریافت و دانلود اطلاعات مورد نظر خود به کوشش فراوان نیاز خواهند
داشت.
بازاریابی اینترنتی به خریداران امکان لمس، بو کردن، چشیدن
و به طور کلی دیدن کالا از نزدیک را قبل از خرید، نمی دهد. برخی از
فروشندگان عرصه تجارت الکترونیک، برای هر چه کم رنگ تر جلوه دادن این قبیل
مشکلات و جلب اطمینان مشتریان، سیاست های مختلفی را به کار می گیرند و تحت
شرایطی امکان بازپس فرستادن کالا را در اختیار خریداران آنلاین قرار می
دهند.
● اقدامات امنیتی در بازاریابی اینترنتی
برای
خریداران و فروشندگانی که از تجارت آنلاین استفاده می کنند، نگرانی های
امنیتی مسئله بسیار مهمی است. بسیاری از مصرف کنندگان از آنجائیکه به
امنیت اطلاعات شخصی خود در این سایت ها اطمینان ندارند، در مورد خرید
اینترنتی دچار تردید می شوند. اخیرا برخی از شرکت هایی که خدمات فروش
آنلاین ارائه می دهند، از دادن هرگونه اطلاعات در مورد خریداران به شدت
اجتناب می ورزند.
حتی شرکت هایی وجود دارند که در وب سایت خود به
امنیت اطلاعات شخصی خریداران اشاره نموده و آن را صد در صد تضمین می کنند.
در پاره ای موارد نیز این امکان در اختیار کاربر قرار داده می شود که پس
از اینکه خریدش به پایان رسید، اطلاعات شخصی خود را از بانک اطلاعاتی شرکت
مورد نظر حذف نماید.
به هرحال ، بسیاری از خریداران آنلاین از
این امر که ممکن است اطلاعات شخصی شان در اختیار دیگر شرکت ها قرار بگیرد،
کاملا بی اطلاعند. در چنین حالتی هیچ راهی جهت متوقف نمودن این انتقال
اطلاعات وجود نخواهد داشت.
امروزه شرکت هایی که فروش آنلاین
انجام می دهند، اقدام به استفاده از روش های گوناگون به منظور حفظ حریم
اطلاعات شخصی مشتریان و برطرف نمودن نگرانی های آنها هستند. پنهان سازی
اطلاعات (Encryption) یکی از روشهای اصلی است که در این زمینه به کار
گرفته می شود. در این روش اطلاعات کاربران به کدهایی تبدیل می شود که
دسترسی به اطلاعات آنها تنها با تایید شرکت مورد نظر امکان خواهد داشت. به
عبارت دیگر با قوی تر شدن این سیستم، درجه امنیت اطلاعات نیز بالاتر می
رود.
● بازاریابی اینترنتی و تاثیرات بر صنایع مختلف
بازاریابی
اینترنتی تاثیر فراوانی بر بازار صنایع مختلف از جمله موسیقی، بانکداری و
خرید و فروش عتیقه داشته است، در صنعت موسیقی بسیاری از مصرف کنندگان و
علاقمندان به جای خرید سی دی، از سایت های اینترنتی MP۳ های مورد نظر خود
را خریداری و دانلود می نمایند. مدت های مدید، صحبت در مورد قانونی یا غیر
قانونی بودن دانلود فایل های موسیقی، بحث روز دست اندر کاران این صنعت به
شمار می رفت.
بازاریابی اینترنتی بر صنعت بانکداری نیز بی تاثیر
نبوده و روز به روز بر تعداد بانک هایی که خدمات آنلاین انجام می دهند،
افزوده می گردد. این سیستم به دلیل عدم نیاز به مراجعه به شعب بانک ها، از
طرف مشتریان مورد استقبال بسیار قرار گرفته است.
آمار نشان داده
در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون نفر از ساکنان آمریکا عملیات بانکی خود را
به صورت آنلاین انجام می دهند. البته پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن سرعت
اتصال اینترنت در گسترش این سیستم های بانکی تاثیر چشمگیری داشته است.
امروزه خدمات بانکی آنلاین یکی از پرسرعت ترین عملیاتی است که از طریق
اینترنت انجام می شود. ۴۴ درصد از کل کاربران اینترنت، عملیات بانکی خود
را به صورت آنلاین انجام می دهند.
با رواج حراج های اینترنتی،
بازار خرده فروش های عتیقه نیز در معرض خطر قرار گرفت. اشیای عتیقه این
روزها در Ebay.com به فروش می رسند و قیمت آنها نیز دستخوش تغییرات بسیاری
می گردد. خریداران و فروشندگان قبل از اینکه اقدام به خرید اشیاء قیمتی
نمایند، در سایت Ebay قیمت ها را چک می کنند و معمولا قیمت های موجود در
این سایت به عنوان قیمت استاندارد کالا در نظر گرفته می شود.
● اقدامات اخیر
در
نوامبر سال ۲۰۰۴ دادگاهی به منظور رسیدگی به شکایت علیه نرم افزار Bonzi
Buddy مبنی بر فریبنده بودن تبلیغ اینترنتی این نرم افزار تشکیل شد. ظاهرا
پنجره های تبلیغاتی این نرم افزار، کاملا شبیه به پنجره های ویندوز
مایکروسافت بود، این امر سبب گمراهی کاربران می شد به طوری که پس از کلیک
بر روی این پنجره ها زمانی که متوجه اشتباه خود می شدند و سعی در بستن
پنجره های تبلیغاتی داشتند، به وب سایت Bonzi ارجاع داده می شدند.
در
تاریخ ۲۷ ماه مه سال ۲۰۰۵، شرکت Bonzi نهایتا پذیرفت که شکل ظاهری پنجره
های تبلیغاتی خود را تغییر دهد. در حال حاضر برای آگاهی دادن به کاربران
اینترنتی در بالای پنجره های تبلیغاتی این نرم افزار کلمه “آگهی تبلیغاتی”
به چشم می خورد.
اخیرا بحث هایی نیز در رابطه با مالیات فروش
آنلاین از گوشه و کنار به گوش می رسد، در حال حاضر در کشور آمریکا
خریداران آنلاین در پایان هر سال مالیات اجناسی را که از طریق اینترنت
خریداری نموده اند، همراه با بقیه مالیات های خود پرداخت می کنند. هر چند
به نظر می رسد تنها تعداد اندکی از کاربران این نوع مالیات را پرداخت می
نمایند.
به همین منظور اخیرا در سیزده ایالت مختلف آمریکا شرکت
ها را تشویق می کنند که به ازای هر کالایی که آنلاین به فروش می رسانند،
مالیات آن را نیز در نظر بگیرند، اما هنوز اجباری در این مورد وجود ندارد.
به هر حال اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، طولی نمی کشد که دولت
آنها را مجبور به دریافت مالیات نماید. دولت آمریکا اعلام نموده همه ساله
رقمی معادل ۱۵ میلیارد دلار مالیات پرداخت نشده مربوط به خریدهای آنلاین
به اقتصاد این کشور لطمه وارد می نماید.
تگهای راهنما:اینترنتی,بازاریابی اینترنتی
شاید شما هم از آنهایی باشید که میخواهند کسب و کار اینترنتی و به اصطلاح
آنلاین به راه بیندازند. اگر به واقع چنین است، خواندن این مقاله خالی
از فایده نخواهد بود.
همه افرادی که قصد دارند از طریق «شبکه
گسترده جهانی» کسب درآمد کنند، که شما هم جزء آنهایید میدانند که باید
بودجه معقولی برای آن درنظر بگیرند. خب ممکن است بگویید که «من اصلا
کالایی برای فروش ندارم!» هیچ اشکالی ندارد. راههایی هم هست که بدون فروش
کالاهای خودتان میتوانید از طریق آنها پولدار شوید. یکی از آنها اینست که
از زمینه و موضوع مورد علاقهتان استفاده کنید،آن را در قالب یک وب سایت
پرورش دهید. با این کار هم از کارتان لذت خواهید برد،از خانوادهتان دور
نخواهید شد و اگر زیرک و تیزهوش باشید، خواهید توانست پول درآورید، حتی
اگر کالایی هم برای فروش داشته باشید، میتوانید از وب سایتهای دیگر کمک
بگیرید و از کالاها یا خدماتی از آنها به موضوع وب سایت شما مرتبط است
استفاده کرده آنها را نیز در صفحه خود بگنجانید. حتما دیدهاید که وقتی
دارید در اینترنت جستجو میکنید، هنگامی که وارد سایت مورد نظرتان
میشوید، تبلیغات تصویری گوناگونی روی صفحه بالا و پایین میپرند که گاهی
شما را عصبی میکنند. این مسئله هنگامی که میخواهید ایمیلهایتان را چک
کنید هم وجود دارد. اما بهتر است عصبانی نشوید چرا که همین اشکال و
نوشتههای به ظاهر مزاحم میتوانند منبع درآمد شما باشند.
همانطور
که گفتم به موضوع مورد علاقهتان بپردازید. مثلا فرض کنید که شما به عکاسی
علاقه دارید. لازم نیست که حتما یک عکاس حرفهای باشید. شما بسیار
علاقهمندید و از عکاسی لذت میبرید و به طور آماتور هم عکاسی کردهاید.
پس دانش پایه خوبی دارید. ممکن است در ابتدا فکر کنید که این دانش
غیرحرفهای به هیچ دردی نمیخورد اما وقتی شروع میکنید، تعجب خواهید کرد.
اگر از همین اطلاعات به نظر به دردنخور درست استفاده کنید،سود خواهید
کرد. میتوانید در این سایت، نکات و توصیههای کلیدی در یک عکسبرداری
خوب و زیبا را درج کنید و مقالاتی هم در این باره قرار دهید. یک سیستم
ارسال پیام برای بازدیدکنندگان تدوین کنید و امکانی به وجود آورید که
کاربران مشترک شوند تا به طور منظم ایمیلهایی درباره این هنر برایشان
ارسال شود. در واقع باید کاری کنید که بازدیدکنندگان جدید، دوباره نیز به
سراغتان بیایند. این مستلزم اینست که محتوای سایت جالب، بدیع و مفید باشد
و با شیوهای نوین در اختیار کاربران قرار گیرد. تمامی اینها نیز به یک
عنصر اساسی احتیاج دارد که به شخص شما برمیگردد و آن «علاقه وعشق» شما
به این هنر است. اگر فکر میکنید که به موضوع انتخابیتان علاقه اندکی
دارید،هرگز این کار را شروع نکنید.
علاوه بر این راهها، همکاری
با وب سایتهایی که کالاهایی مرتبط با حوزه کار شما عرضه میکنند، نیز روش
سودآوریست. مثلا همین عکاسی. فروش کالاها و خدماتی چون دوربینهای عکاسی،
نرمافزارها، کتابها،اشتراک مجلات هنری،دورههای آموزشی و... بسیار
ارزشمند خواهد بود. هر چه که بتوانید این محصولات را بفروشید، سایت
فروشنده اولیه،به شما کمیسیونی پرداخت خواهد کرد. و البته خودش نیز کسب
درآمد میکند. پس از چندی میتوانید همین سایت را ارتقا دهید اما بدانید
که تا حدی که بودجهتان اجازه دهد میتوانید پیش بروید. روشهای متعددی
هستند که رایگان بوده در ارتقای سایت بسیار مفیدند. قبل از این که بخواهید
کارهای پردردسر و پرخرج را انجام دهید،خوب فکر کنید و ببینید که با
بودجهتان تناسب دارد یا نه و از همه مهمتر آیا اصلا سود حاصل از این
تغییرات به این همه وقت گذاشتن و پول خرج کردن میارزد یا نه.
تگهای راهنمای موتورهای جستجو:اینترنتی,کالا,کسب و کار اینترنتی