هر فن آوری پیشرفته ، ایجاد تهدیدها وفرصتهای جدیدی برای سازمانها میشود
. تغییر در فن آوری ، موجب تغییر در قانونمندی های بازرگانی شرکتها و
متحول ساختن سیستمهای سازمانی و اجتماعی میگردد . تکنولوژی اطلاعات به
عنئان لبه پیشرو تکنولوژیهای جدید در سه پارامتر سرعت ، دقت و هزینه
فعالیتها میتواند تاثیرگذار باشد . تکنولوژی اطلاعات میتواند پنج مزیت
عمده ایجاد کند: ارزانتر (تولید خرجیهای مشابه با هزینه کمتر ) ، بیشتر
(تولید خروجیهابیشترو با هزینه مشابه ) ، سریعتر (تولید خروجیهای مشابه
با همان هزینه در زمان کمتر ) ، بهتر (تولید خروجی های مشابه با همان
هزینه وهمان زمان ولی با فروشگاه اینترنتی ، موانع جغرافیای و تفاوت روز و
شب در مناطق مختلف را از میان بر میدارد و باعث ارتقای ارتباطات و گشودگی
اقتصادی در سطح ملی وبین المللی میشود . فروشگاه اینترنتی طریق هدایت کسب
و کار راتغییر میدهد و بدین ترتیب باعث تبدیل بازارهای سنتی به شکلهای
جدیدتر میشود .
در حالی که تجارت الکترونیکی و به خصوص نوع اینترنتی آن باعث ایجاد
تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی شده است (به عنوان مثال ظهور و ورود سریع
رقبای جدید ، جهانی شدن رقابت ، رقابت شدید در استانداردها و ...) فرصتهای
جدیدی برای جایگزینی کسب و کار ، ایجاد مشاغل و فرصتهای شغلی جدید در
زمینههای مختلف ایجاد کرده است . به طور کلی میتوان فوایدفروشگاه اینترنتی را در قیاس با فروشگاه سنتی در موارد زیر دانست :
حضور در بازار به شکل “ همه جا ، همه کس ، همه وقت “
در زمینه معرفی و تبلیغ محصول ، استفاده از فروشگاه اینترنتی ، به خصوص
با استفاده از اینترنت ، دچار محدودیتهای موجود در تبلیغات متعارف نبوده و
در هر زمان در دسترس است و میتواند برای هر گروه خاص مصرف کنندگان تغییر
یابد .
تجارت الکترونیک ، کانالهای معمول فروش را تغییر میدهد و امکان فروش
مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات جدید را به بازارهای استراتژی و تازه
فراهم میکند .
فروش آنی و روی خط (online) به مقدار زیادی هزینه های فروش و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد .
زمان عرصه کاهش می یابد و محصولات جدید می توانند به محض آماده شدن در معرض فروش روی خط قرار گیرند .
خدمات پس از فروش به مشتری میتواند با امکان خبرگیری سریع دو طرف از یکدیگر وعرضه انواع خدمات به مشتری تسهیل و تکمیل شود .
ورود به بازارهای جدید واستراتژیک بدون در نظر گرفتن مرزها میسر است .فرصتهای تجاری و شغلی جدیدی به وجود میآید .
قدرت تجزیه و تحلیل کالا افزایش مییابد بطوریکه اطلاعات بدست آمده از
مشتریان برای تولید کالاهای جدید یا تغییر در تولید کالاهای قبلی مورد
استفاده قرار میگیرد .
قدرت تجزیه وتحلیل بازار افزایش مییابد و شرکت میتواند بر اساس این
تجزیه وتحلیل استراتژیهای فروش یا بازاریابی خود را در یک یا چندعرصه
تغییر دهد .
اما در مقابل فروشگاه اینترنتی مسائلی را با خود به همراه دارد که در
صورتیکه برای آنها راه حل مناسبی اتخاذ نشود میتواند ویژگی هایش را تحت
الشعاع قرار دهد از جمله :
سهولت درسرقت اسرارو رموز محرمانه کاری شرکتها
تبیین قوانین مالیاتی دقیق
تبیین قوانین گمرکی دقیق
آشنایی با قوانین کشورها
آداب ، رسوم و فرهنگهای ملل
کلاهبرداری از طریق کارت های اعتباری
اعتماد
امنیت (جنبه های مختلف امنیت : تشخیص هویت ، عدم انکار ، یکپارچگی اطلاعات ، محرمانگی اطلاعات )
علاوه براین تمام کالاها به طور صد درصد قابل ارائه وفروش از طریق
اینترنت نیستند بطوریکه دو کار سیلور آزمونی تحت عنوان آزمون خرید
الکترونیکی برای تعیین شایستگی محصولات یا خدمات جهت عرضه در سیستم تجارت
الکترونیک پیشنهاد میکند :
مشخصات محصول : میزان وابستگی انتخاب محصول به حواس پنجگانه انسان .
هرچه برای انتخاب محصولات و خدمات به حواس لامسه ، بویایی و چشایی نیاز
بیشتری باشد ، امکان خرید اینترنتی آن کمتر خواهد بود ، در حالیکه حواس
بینایی و شنوایی از طریق رسانههای اینترنتی قابل انتقال می باشند .
آشنایی و اطمینان مشتری به محصول : محصولاتی که مشتریا ن از قبل با
آن آشنا بوده ونسبت به آن اطمینان دارند ، راحت تر خریداری می شوند
ویژگیهای مشتری : بسیاری از مشتریان ممکن است به دلایل مختلف خرید اینترنتی را نپذیرند. در مقابل بسیاری از مشتریان به منافع و مزایای
روشهای جدید و آسان خرید واکنش مثبت نشان خواهند داد .