پیدایش بازارهای الکترونیکی ( که با نام بازارهای مجازی نیز شناخته می شوند) به خصوص آن هایی که مبتنی بر اینترنت هستند، برخی فرایندهای مورداستفاده درتجارت و زنجیره تولید را تغییر داده است. این تغییرات که توسط فناوری اطلاعات ایجاد می شوند باعث نتایج زیر می شوند :
- غنای بیشتر اطلاعات در محیط رابطه ای و تراکنشی
- هزینه های پایین تر جستجوی اطلاعات برای خریداران
- تقلیل عدم توازن اطلاعات بین فروشندگان و خریداران
- کاهش فاصله زمانی بین خرید کالا و تصاحب فیزیکی محصولات خریداری شده در بازارهای الکترونیکی
- تقلیل زمان خرید محصولات دیجیتال و تصاحب آن ها در بازارهای الکترونیکی
- خریدار و فروشنده می توانند در موقعیت های جغرافیایی متفاوتی باشند.
تجارت الکترونیکی از فناوری اطلاعات به عنوان اهرمی برای افزایش کار آیی و کاهش هزینه های تراکنش و ارسال کالا استفاده می کند که منجر به بازارهایی کار آمدتر می شوند.