X
تبلیغات
نماشا
رایتل
1389/12/10 @ 09:29

تحلیل پورتر از رقابت در صنعت

در مدل نیروهای رقابتی پورتر پنج عامل اصلی رقابتی وجود دارد که باعث می شود صنعت از لحاظ ساختاری جالب توجه تر شود. این عوامل در تعامل با یکدیگر مشخص می کنند ارزش اقتصادی حاصله به چه نسبتی بین اعضای صنعت تقسیم شود. چنین تحلیلی از صنعت به شرکت ها کمک می کند تا استراتژی بهتری برای رقابت انتخاب کنند.

چون این پنج عامل هم توسط اینترنت و هم تجارت الکترونیکی تحت تاثیر هستند، بهتر است بررسی کنیم چگونه اینترنت برساختار صنعتی که در مدل پورتر شرح داده شده است تاثیر می گذارد. پورتر تاثیر اینترنت بر صنعت را به دو دسته مثبت و منفی تقسیم کرده است. همان طور که در شکل 6-2 می بینید، بیشتر این تاثیرات منفی هستند ( که با علامت منفی نشان داده شده اند) البته بسته به نوع صنعت، موقعیت و ابعاد آن گونه های مختلف و استثناهایی نیز در تاثیرات نشان داده شده در این شکل وجود دارد. تاثیر منفی به این معنا است که معرفی اینترنت رقابت در صنعت افزایش یافته و مشکلاتی را برای شرکت رقیب ایجاد کرده است. بنابراین اینترنت به معنای رقابت شدیدتر است . این رقابت که به ویژه در مورد محصولات استاندارد( مانند اسباب بازی ، کتاب، CD ) بیشتر است، دلیل اصلی اضمحلال بسیاری از وب سایت های شرکتی بین سال های 2000 و 2001 بود. شرکت برای ادامه حیات وکسب سود در چنین محیطی باید از استراتژی های ابتکاری سود ببرد.