X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
1389/12/10 @ 09:24

مذاکره Online

برای تعیین قیمت های پویا باید از روش مذاکره استفاده کنید. از تعیین قیمت به روش مذاکره معمولاً برای قیمت گذاری محصولات بسیار گران یا ویژه استفاده می شود. ضمناً از این روش قیمت گذاری استفاده می شود که تعداد زیادی از کالا به فروش می رسد. درست مانند حراجی ها ، قیمت های توافقی از مذاکره فروشنده و خریدار حاصل می شوند. البته در مقایسه با حراجی ها، مذاکره نیز با اصطلاحاتی مانند روش پرداخت و کارت اعتباری سروکار دارد. مذاکره در دنیای Offline پدیده ای شناخته شده است( مانند آژانس املاک، خرید و فروش اتومبیل و کارهای پیمانکاری) به علاوه، در مواردی که هیچ کالا یا خدمات استانداردی وجود ندارد، مانند محصولات و خدمات دیجیتال که سفارشی و گروهی ارائه می شوند، نمی توان از قیمت گذاری ثابت استفاده کرد. خصوصیات این خدمات سفارشی برای افراد مختلف متفاوت است و بنابراین می توانند برای تعیین قیمت مذاکره کنند.

به عقیده choi and Whinston(2000) مذاکره Online (الکترونیکی ) ساده تر از مذاکره Offline است. به دلیل ارائه محصولات و خدمات سفارشی و گروهی معمولاً مذاکره هم برای تعیین قیمت و هم برای تعیین شرایط فروش ضروری است. بازارهای الکترونیکی امکان مذاکره Online را تقریباً برای تمام محصولات و خدمات ارائه می دهند. سه عامل می تواند باعث سهولت مذاکره Online شود: (1) محصولات و خدماتی که به صورت گروهی و اختصاصی ارائه می شوند (2) فناوری کامپیوتری که فرآیند مذاکره را تسهیل می کند (3) عامل های نرم افزاری ( هوشمند) که جستجو و مقایسه را امکان پذیر کرده و از این طریق خدمات مناسبی را در اختیار مشتریان قرار می دهند.