به عقیده Bakos (1998( بازارها نقشی کلیدی در اقتصاد بازی کرده، تبادل اطلاعات، کالا، خدمات و پرداخت ها را ساده تر می کنند آنها عملاً ارزش اقتصادی برای خریداران ، فروشندگان ، واسطه های بازار و به طور کلی برای جامعه در پی دارند.
بازارها ( چه الکترونیکی و چه غیر از آن) دارای سه عملکرد اصلی هستند: (1) تطبیق خریداران و فروشندگان ، (2) تسهیل تبادل اطلاعات، کالا، خدمات و پرداخت های همراه با معادلات صورت گرفته در بازار و (3) فراهم کردن زیر ساخت ها مانند چارچوبی حقوقی و قانونی که به بازار امکان می دهند به صورت کارآمدتری عمل کند.
در سالیان اخیر، استفاده از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در بازارها افزایش چشمگیری داشته است. تجارت الکترونیکی با تسریع یا بهبود عملکردهای ارائه شده در شکل 1-2 باعث افزایش کارآیی بازارها شده است. علاوه بر این تجارت الکترونیکی قادر است هزینه های اجرای این عملکردها را به طرز فوق العاده کاهش دهد.
شکل 1-2 عملکردهای مختلف بازار
تطبیق خریدار و فروشنده |
تسهیل معاملات |
زیر ساخت |
-تصمیم در مورد ارائه محصولات ویژگی های محصول ارائه شده توسط فروشنده گردهم آوری محصولات مختلف - جستجو (خریداران برای فروشنده و فروشندگان برای خریدار) - اطلاعاتی در مورد محصول و قیمت آن سازمان دهی حراجی و معاوضه کالا تطبیق محصولات عرضه شده توسط فروشنده با نیازهای خریدار - کشف قیمت فرآینده و نتیجه تصمیم گیری در مورد قیمت ها قابلیت مقایسه قیمت ها |
- تدارکات تحویل اطلاعات، کالا یا خدمات به خریداران - توافقات پرداخت به فروشنده - جلب اعتماد سیستم اعتباری، خوشنامی در اعتبار، آژانس های رتبه بندی مانند Consumers Reports و BBB ، آژانس های جلب اعتماد Online |
- حقوقی کد اقتصادی، قوانین قرارداد، حل اختلاف، حفظ منافع طرفین قوانین مربوط به وارد یا صادر کردن کالا و خدمات - قانونی قوانین و مقررات ، نظارت، ضمانت اجرایی |