خرید یک ساعت بی همتا و مدرن با مارک D&G مخصوص آقایان و خانم های شیک پوش
در صورت تمایل به پرداخت وجه در محل در
فرم باز شده در قسمت شماره فیش واریزی عدد 1 را وارد کنید
قیمت:28000 تومان
برای خرید روی دکمه خرید اینترنتی در زیر کلیک کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایید
اغلب کاربرانی که تازه با مفهوم تجارت الکترونیک آشنا شدهاند یک پرسش ساده دارند: "عملیات پرداخت الکترونیکی پول واقعا چگونه انجام میشود؟" اما برای این پرسش ساده، جواب سرراست و کاملی پیدا نمیکنند. سایتهای گوناگونی در اینترنت وجود دارند که هریک میکوشند گاه به زبان ساده و گاه با بیانی فنی، بخشی از این فرآیند را توضیح دهند. اما پیدا کردن یک جواب خلاصه و مفید آسان نیست. در این مقاله قصد داریم پاسخ نسبتا قانعکنندهای برای این پرسش بیاوریم. در اینجا چند اصطلاح مهم درباره پرداخت الکترونیکی خواهید آموخت و با فرآیند پردازش الکترونیکی عملیات خرید و فروش آشنا خواهید شد.
یک خرید آنلاین فرضی
اجازه بدهید بیمقدمه، یکراست سراغ اصل مطلب برویم. فرض کنید که من یک کارت اعتباری (Credit Card) یا کارت بدهی (Debit Card) دارم و آمادهام از یکی از سایتهای اینترنتی کالایی بخرم. سوال این است که وقتی سفارش خودم را در یکی از این سایتها ثبت میکنم چه اتفاقاتی رخ میدهد؟
قبل از هرچیز بهتر است که با یکی دو اصطلاح عمومی در این مورد آشنا شویم. اتفاقی که ما از آن صحبت میکنیم اصطلاحا Online Transaction یا مبادله آنلاین نامیده میشود(1) اما در این مقاله ما تنها نوع خاصی از مبادله الکترونیکی را مد نظر داریم که در مدل B2C متداول است. این نوع خاص که از این به بعد با عنوان Online Payment Processing یا <پردازش آنلاین پرداخت الکترونیکی> یاد میکنیم، همان عملیاتی است که طی آن یک کاربر (مشتری) معمولی کالایی را از طریق اینترنت خریداری میکند. هم خریدارانی که مایلند از جزئیات مکانیزم خرید و فروش الکترونیکی آگاهی داشته باشند و هم کسانی که علاقهمندند که دانش خود درباره تجارت الکترونیک را بالا ببرند و در آینده نزدیک کسبوکاری از این نوع راه بیندازند، نیازمند دانستن اطلاعاتی درباره مکانیزم <پردازش آنلاین پرداخت الکترونیکی> هستند.
در این نوع از معامله الکترونیکی، فروشنده و خریدار در دو سوی فرآیند قرار دارند و میان آنها طیفی از سیستمها و عملیات میانجی واقع است. پیشنیاز انجام معامله آناست که هردو طرف معامله امکان حضور در سیستم پرداخت الکترونیکی را داشته باشند. برای این منظور مشتری باید یک کارت اعتباری یا کارت بدهی داشته باشد و فروشنده باید یک حساب بانکی مخصوص دریافتهای الکترونیکی داشته باشد. به این نوع حساب بانکی ویژه اصطلاحا Merchant Account میگویند.
مشتری نیز ممکن است کارت اعتباری خود را براساس حسابی که نزد یک بانک معتبر دارد به طور مستقیم و یا با واسطه یک شرکت مالی و خدماتی دریافت کرده باشد. بنابراین هر دو سوی معامله نیازمند داشتن حساب بانکی ویژهای هستند که پول را به صورت الکترونیکی بین خود جابجا کنند.
1- ثبت سفارش خرید
ابتدا کاربر(مشتری) به سایت خریدار مراجعه میکند. در آنجا وی میتواند از میان چندین قلم کالای معرفی شده، یک یا چندتای آنها را در یک سبد خرید مجازی قرار دهد. این سبد خرید مجازی که در واقع یک لیست آنلاین و لحظهای از کالاهای مورد تقاضای مشتری است، اصطلاحا Shopping Cart (کارت خرید) نامیده میشود. پس از پایان گشت و گذار در سایت فروشنده و پر کردن سبد خرید مجازی کالاهای مورد نیاز، کاربر با فشردن یک دکمه یا لینک ویژه وارد مرحله Check out یا اصطلاحا <نهایی کردن عمل خرید> میشود. برای این منظور پیش از هرچیز لازم است که مشتری مطمئن شود که این مرحله تماما بر بستر پروتکل امن SSL انجام میشود. برای این منظور کافی است که دقت شود صفحات و لینکهای این قسمت روی پروتکل HTTPS اجرا میشوند و لایه SSL سایت فروشنده مجهز به یک گواهی دیجیتالی (Digital Certificate) برای تصدیق اعتبار و امنیت سایت است.
پس از ورود کاربر به این ناحیه از سایت، فروشنده اطلاعات مربوط به کارت اعتباری مشتری را از او درخواست میکند. اینها اطلاعاتی هستند که فروشنده برای صدور صورتحساب و برداشت پول از حساب مشتری نیاز دارد. به این اطلاعات اصطلاحا Billing Information گفته میشود. اطلاعات مذکور شامل آدرس دقیق خریدار(Billing Address) نیز هست. همچنین از مشتری اطلاعات مربوط به آدرس و محل دریافت کالاهای سفارش داده شده (درصورتی که کالاها فیزیکی باشند) تقاضا میشود. به این اطلاعات اصطلاحا Shipping Information گفته میشود و شامل آدرس دریافت کالا یا Shipping Address (که ممکن است متفاوت از آدرس خریدار باشد، مثلاً شاید شما مایلید کالا را به آدرس دوست خود بفرستید) است. در پایان این مرحله با زدن یک دکمه، سایت فروشنده عملیات پردازش پرداخت آنلاین را آغاز میکند.
2- پردازش پرداخت آنلاین
در این مرحله باید هزینه خرید کالا (شامل قیمت اولیه منهای تخفیف ، بهعلاوه مالیات و هزینه ارسال) از حساب مشتری نزد بانک خریدار(Issuing Bank) یعنی همان بانکی که کارت اعتباری مشتری را صادر کرده است، کسر و به حسابی که نزد بانک فروشنده (Acquiring Bank) است، یعنی حساب موسوم به Merchant Account منظور شود. برای تکمیل شدن این مرحله، چند فرآیند فرعی انجام میگیرد. پیشتر به موضوع SSL و گواهی دیجیتال اشاره کردیم. هر گواهی دیجیتال حاوی امضای الکترونیکی صادر کننده گواهی است. این گواهی از یک سو به مشتری تضمین میدهد که بداند هنگام انجام عملیات پردازش پرداخت الکترونیکی، امنیت کارت اعتباری او و اطلاعات روی آن به خطر نخواهد افتاد و از سوی دیگر به فروشنده نیز اطمینان میدهد که کلیه مراحل مبادله مالی بر بستری امن و کم خطر انجام خواهد شد و احتمال انجام خرابکاری از سوی یک مشتری غیرقابل اعتماد، پایین خواهد بود. شرکتهایی مانند VeriSign و thawte از جمله مشهورترین شرکتهای بینالمللی صادرکننده گواهی دیجیتال هستند. سایتهایی که از این شرکتها گواهی گرفتهاند مجاز به استفاده از لوگوی شرکتهای مذکور هستند.
وقتی که مشتری فرمان آغاز عملیات پرداخت الکترونیکی را صادر میکند، بسته به نوع مکانیزم ارسال اطلاعات کارت اعتباری مشتری در سایت فروشنده، این اطلاعات ممکن است به دو صورت برای شبکه پرداخت الکترونیک
(Online Payment Network) ارسال شود. در روش اول که بیشتر سایتهای مدرن امروزی از آن استفاده میکنند، این اطلاعات مستقیما از طریق نرمافزار سایت فروشنده برای یک شرکت معتبر فراهمکننده سرویس پرداخت آنلاین
(Online Payment Provider) ارسال میشود. معمولا آن قسمت از نرمافزار سایت فروشنده که در ارتباط مستقیم با فراهمکننده مذکور قرار دارد توسط همین شرکت تهیه شده است. گاهی اوقات به شبکه تحت مدیریت این شرکتها اصطلاحا Payment Gateway یا دروازه پرداخت الکترونیک نیز گفته میشود. در حال حاضر تعداد زیادی از این فراهمکنندگان در شبکه اینترنت حضور دارند و سایت فروشنده ممکن است از یکی از آنها استفاده کرده باشد .
کسانیکه برای کارت های صادره از سوی بانک های داخلی که رمز خرید اینترنتی خود را دریافت کرده اند از دروازه پرداخت های الکترونیک بانک سامان و بانک پارسیان استفاده می کند. لازم به ذکر است این دروازه های پرداخت از سیستم بین بانکی شتاب نیز پشتیبانی می کنند. دریافت رمز خرید اینترنتی بسته به بانک صادر کننده کارت از طریق دستگاه های خودپرداز (ATM) و اختصاص رمز دوم به کارت و یا مراجعه به شعبه صادر کننده کارت میسر است
Merchant Online ،AuthorizeNet ،CyberSource و GeneSys از جمله همین شرکتها هستند. در روش دیگر، صفحه ورود و ارسال اطلاعات کارت اعتباری و جزئیات سفارش مشتری در اصل داخل سایت فروشنده نیست، بلکه ممکن است روی سایت فراهمکننده سرویس پرداخت و یا حتی روی سایت بانک فروشنده (Acquiring) باشد. این روش معمولا برای سایت فروشنده کم هزینهتر است و برای مشتریان بدبین اطمینان بخشتر است (2). زیرا ممکن است سایتهای متعددی از این روش استفاده کرده باشند و مشتری هربار که کالا یا خدماتی از یک سایت میخرد، در مرحله نهایی دوباره همان صفحات تکراری متعلق به شرکت فراهمکننده سرویس پرداخت (یا بانک) را مشاهده کند و این موضوع ممکن است برای وی اطمینان بخش باشد.
به هرحال هنگامی که اطلاعات مشتری وارد دروازه پرداخت الکترونیکی میشود، فراهمکننده سرویس پرداخت، سه کار مهم روی این اطلاعات انجام میدهد. ابتدا یک پردازش اولیه روی اطلاعات مشتری انجام میشود تا وقوع احتمالی هرگونه تخلف از سوی دو طرف معامله کشف شود. فراهمکننده، این عملیات را از طریق ارتباطگیری با شرکت صادرکننده کارت (مانند MasterCard یا Visa) ، شبکه بانکی و نیز مقایسه با دادههایی که از تراکنشهای موفقیتآمیز یا مشکوک قبلی بایگانی شده و یا از سوی نهادهای امنیتی و مالی دولتی به عنوان الگوهای جرائم مالی آنلاین منتشر شدهاند، انجام میدهد. سپس اطلاعات مذکور برای شرکت صادرکننده کارتاعتباری ارسال میشود و پس از تعیین نام و هویت بانک صادرکننده کارت، یک ارتباط الکترونیکی (مستقیم یا غیر مستقیم، بسته به شرایط) با بانک خریدار برقرار میشود و تقاضایی برای تصدیق اعتبار تراکنش ارسال میشود.
در این مرحله بانک مشتری (یا شرکت اصلی صادرکننده کارت) بسته به وضعیت مالی مشتری و نیز اعتبار کارتاش پاسخ مثبت (Authorized) یا منفی (Declined) برای دروازه پرداخت الکترونیکی میفرستد. پاسخ منفی ممکن است ناشی از ارسال اطلاعات اشتباه از سوی مشتری به سایت فروشنده نیز باشد.
تمام اطلاعاتی که مشتری به عنوان Billing Information برای سایت فروشنده میفرستد باید مو به مو با اطلاعات ثبت شده در کارت اعتباری مطابقت داشته باشد. همچنین نباید تاریخ انقضای کارت سررسیده باشد یا مانده موجود در حساب کارت حداقل مورد نیاز کمتر باشد، درغیراینصورت پیام Declined برای فراهمکننده سرویس پرداخت ارسال میشود و همین پیام عینا به سایت فروشنده منتقل و از آنجا برای مشتری نمایش داده میشود تا نسبت به اصلاح اطلاعاتی که وارد کرده است (در صورتی که سهوا چیزی را اشتباه تایپ کرده باشد) و ارسال مجدد آنها اقدام کند و یا اصولا انجام معامله را لغو کند.
اگر پاسخ فرآیند تصدیق اعتبار مشتری مثبت باشد، این پیام برای سایت فروشنده ارسال میشود تا فروشنده بداند که حالا میتواند کالای مورد درخواست مشتری را برای او ارسال کند.
همزمان، بانک مشتری (Issuing Bank) انتقال پول به بانک فروشنده (Acquiring Bank) را تایید میکند و بانک فروشنده نیز متقابلا این پول را به حساب فروشنده (Merchant Account) واریز میکند و عملیات پردازش پرداخت الکترونیکی خاتمه مییابد.
3 - ثبت تراکنش مالی
پس از انجام مراحل فوق، تعدادی عملیات تکمیلی نیز صورت میگیرد. در اولین گام بانکهای مشتری و فروشنده هرکدام به طور مستقل و جداگانه تراز یا Balance حساب مشتری را براساس محاسبات خود تغییر میدهند. بانک خریدار تمام هزینههایی که طبق قرارداد صدور کارت اعتباری به مشتری اعلام کرده بود را کسر میکند و مانده حساب را مجددا محاسبه میکند. بانک فروشنده نیز هزینههای ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی و دریافت الکترونیکی پول را از عایدی فروشنده کسر و مابقی را به حساب او منظور مینماید.
تمام این وقایع دقیقاً در آنچه که اصطلاحا Credit History یا تاریخچه وضعیت اعتبار حساب نامیده میشود ثبت میگردد. این تاریخچه در واقع نوعی ترازنامه الکترونیکی است که فهرستی از تمام تراکنشهای مالی مشتری یا فروشنده و وضعیت Balance حساب او را در مقاطع زمانی مختلف نشان میدهد. بانک خریدار، بانک فروشنده ، شرکت اصلی صادرکننده کارتاعتباری، شرکت واسطه صادرکننده کارت اعتباری و یا شرکت فراهم کننده سرویس پرداخت، هرکدام ممکن است نسخهای از این ترازنامه را نزد خود نگهدارند و به عنوان گزارش در اختیار کاربر قراردهند. این گزارش اصطلاحا Credit Report نامیده میشود. هریک از این عوامل دخیل در معامله ممکن است بسته به نوع خدماتی که به کاربر ارائه میدهند، انواع گزارشهای خلاصه و یا جامع را در اختیار وی قراردهند تا او بتواند با توجه به تاریخچه تراکنشهای خود، از وضعیت گذشته تحلیلی بهدست آورد یا امکان برنامه زیری مالی برای آینده داشته باشد.
محیط تجارت الکترونیک که مبتنی بر اینترنت است ،این امکان رابه مشتریان می دهد تا برای جستجوی اطلاعات و خرید کالا و خدمات از طریق ارتباط مستقیم با فروشگاههای اینترنتی اقدام کنند. باید خاطرنشان کرد که خرید به صورت اینترنتی براساس تجربه واقعی از خرید کالا نیست، بلکه براساس ظواهری مانند تصویر، شکل، اطلاعات کیفی و تبلیغات از کالااستوار است.
چکیده
محیط تجارت الکترونیک که مبتنی بر اینترنت است ،این امکان رابه مشتریان می دهد تا برای جستجوی اطلاعات و خرید کالا و خدمات از طریق ارتباط مستقیم با فروشگاههای اینترنتی اقدام کنند. باید خاطرنشان کرد که خرید به صورت اینترنتی براساس تجربه واقعی از خرید کالا نیست، بلکه براساس ظواهری مانند تصویر، شکل، اطلاعات کیفی و تبلیغات از کالااستوار است. (lohse&spiller1998) از سوی دیگر خرید از طریق فروشگاههای اینترنتی همانند خرید از طریق کاتالوگ است زیرا در هر دو تحویل کالا از طریق پست است و مصرف کننده نمی تواند کالا را قبل از خرید لمس و یا احساس کند. پس قبول خرید اینترنتی و انجام آن تا حد زیادی به ارتباطات مصرف کننده و چگونگی تعامل افراد با کامپیوتر بستگی دارد. بعلاوه، ویژگیهایی نظیر ارائه اطلاعات، راهنمایی و هدایت و انجام سفارشها در یک وسیله خرید دو سویه و تعاملی به عنوان عامل مهمی در ایجاد اعتماد به تجارت الکترونیک نسبت به فروش سنتی در نظر گرفته شده است . در آثار ومقالات مربوط به تجارت الکترونیک، تحقیقات متعددی در مورد خرید اینترنتی و ارزیابی مصرف کننده وجوددارد که بعضی از بررسیها وجود یک اعتبار تجربی بین عوامل مؤثر بروی خرید ورفتار خرید اینترنتی را توجیه می کند. اما تحقیقات جدید ، سبک پردازش اطلاعات توسط مشتریان، الگوهای خرید، ترجیحات مشتریان ، و زمینه های مرتبط برای ایجاد جذابیت بیشتر،برای استفاده کنندگان از فروشگاههای اینترنتی را مورد توجه قرارداده اند .محققان بازاریابی معتقدندکه درورای هرعمل خرید یک فرایند مهم تصمیم گیری نهفته است که باید بررسی شود. مراحلی که خریدار طی می کند تا تصمیم بگیرد که چه نوع محصولاتی را خریداری کند را فرایند تصمیم گیری خرید گویند .در این زمینه مدلهای زیادی وجود دارد که این مدلهای تصمیم گیری ، رفتار خریدو شیوه های قابل درک توسط مصرف کنندگان را نشان می دهند .هدف این مدلها نظم و ادغام اجزای گسترده دانش شناخته شده در مورد رفتار مصرف کننده است که به شرح مختصری از بعضی مدلها خواهیم پرداخت .
مدل رفتار خرید کاتلر
این مدل از 4 بخش محرکهای بازاریابی ،محرکهای کلان ،جعبه سیاه خریدار و واکنشهای خریدار تشکیل شده است.جعبه سیاه خریدار از 2 قسمت تشکیل شده است .قسمت اول خصوصیات فردی خریدار است که روی درک و واکنش او نسبت به محرک تاثیر دارد و قسمت دوم فرایند تصمیم گیری خریدار است که روی رفتار او تاثیر دارد .
مدل رفتار خرید هوارد – شث
در این مدل تلاش می شود تا توضیح داده شود که چگونه ازطریق یادگیری، دادههای خاصی در پاسخ به محرکهای بازاریابی به محرکهایی نظیر خرید و یا دیگر پاسخهای رفتاری تبدیل می شوند .این مدل شکل ویرایش یافته یک تلاش منظم و سیستماتیک قبلی برای بنا کردن یک نگرش و تئوری عمیق از فرایند تصمیم گیری مصرف کنندگان است .
مدل رفتار خرید انگل –کولات –بلاک ول
این مدل اساسا به عنوان یک طرح برای سازماندهی ساختار دانش مربوط به رفتار مصرف کننده به کار گرفته می شود . مدل مذکور از کانالهای ویرایش متعددی تشکیل شده است که هدف این ویرایشها بهینه سازی و نیز هرچه بیشتر شفاف شدن روابط بین اجزااصلی و فرعی بوده است . همانگونه که در شکل مشخص است ،قبل از اینکه پیامی مورد بهرهبرداری قرار گیرد مصرف کننده باید 1)از آن اگاهی یابد2)به پیامهای دریافت شده، ظرفیت پردازش اطلاعات تخصیص دهد 3)محرک و انگیزه را تعبیر و تفسیر کند 4)به وسیله این انگیزه ترغیب شود 5)توسط تبدیل و انتقال ورودی و دادهها به حافظه بلند مدت پیامها را حفظ کند .
آمیخته بازاریابی الکترونیک
آمیخته بازاریابی الکترونیک مفهومی کلیدی است که تکنیکها و ابزارهایی را تعیین می کند که خرده فروشان از طریق آنها می توانند برای مشتریان خود خلق ارزش کنند .آمیخته بازاریابی برای نخستین بار توسط نیل باردن از کالج بازرگانی هاروارد مورد استفاده قرار گرفت . مفهوم آمیخته بازاریابی با 4P مشهور به نام مک کارتی گره خورده است .اما دنیس و همکاران 7c برای آمیخته بازاریابی الکترونیک انتخاب کرده اند .
-1 سهولت برای مصرف کنندگان convenience for the customer
سهولت به جنبه های کلیدی طراحی وب سایت مانند داشتن عملکرد جستجو ،نحوه چیدمان سایت و سهولت خرید می پردازد (دنیس و دیگران 2004)
-2 مزایاو ارزش برای مشتریان customer value&benefit
امروزه فروشندگان اینترنتی باید به دنبال این باشند که برای مشتریان خود حداکثر ارزش را ایجاد کنند و به این منظور خرده فروشان اینترنتی باید کالاها را از جنبه ای که منفعت و ارزش برای مشتریان دارد توصیف کنند.
-3 هزینه برای مشتریان cost to the customer
قیمت می تواند برای مشتریان به عنوان هزینه نگریسته شود .قیمت در خرید اینترنتی باید کمتر از قیمتهای موجود در سایر فروشگاهها باشد و همچنین هزینه های دقیق حمل و نقل و تحویل کالا نیز در نظر گرفته شود. (دنیس و دیگرا ن 2004)
-4 ارتباطات و روابط با مشتریان communication & customer relationship
ارتباطات معادل پی چهارم مک کارتی یعنی ترفیع است. در ارتباطات شرکت روابط نزدیکتری با مشتریان دارد و بازخورد آن را مورد بررسی قرار می دهد . در فروشگاه های اینترنتی می توانند با طراحی سایت 3 بعدی و زیبا و توام با موسیقی های آرام بخش این احساس نیاز را پاسخ دهند.
-5 مدیریت اقلام و محاسبه computing &category management issue
موفقیت فروشندگان اینترنتی مبتنی بر عرضه کالاهایی است که مشتریان با اندازه و کمیت مورد نظر در زمان و مکان دلخواه در خواست می کنند و مشتریان به زمان رسیدن کالا ،مکان تحویل ،نوع و اندازه کالا حساسیت خاصی دارند .
-6 حق انتخاب مشتری customer franchise
بسیاری از فروشندگان براین باورند که مجموع ارزشهای حاصل از کالا شامل تصویر ذهنی کالا ،شهرت و نام تجاری بر حق انتخاب مشتریان خرده فروش تاثیر دارد . نامهای تجاری معروف در اینترنت طرفداران زیادی دارند .
-7 خدمت و اولویت دادن به مشتری customer care&service
مک گلدریک (2002) معتقد است که در گذشته خرده فروشان فروشگاههای سنتی به عنوان صنعت خدمات طبقهبندی می شدند و بیشتر آنها به کیفیت خدمات و خدمات ارائه شده می اندیشیدند .در این راه فروشندگان تلاش میکردند تا خدمات مورد علاقه مشتریان را در زمان و مکان مورد نظر مشتریان ارائه دهند و از این را ه رضایت آنها را جلب کنند .
در این خصوص فروشگاههای اینترنتی نیازمند ابزارهای خدماتی برتر مثل تحویل سریع و بموقع به خریداران ،دسترسی به پشتیبانی تلفنی و تسهیلات ارجاع کالا و تعویض آن هستند و از آنجا که در این فروشگاهها کارکنان فروش وجودندارند باید با ابزارهایی نظیر کلیک کردن ،برای پشتیبانی تلفنی و ایجاد چت روم به مشتریان در شکل دهی تجربه ای مطلوب از خرید تعاملی کمک کنند. (دنیس و دیگران 2004)
ویژگیهای فروشگاههای اینترنتی
بسیاری از مطالعات ، ویژگیهای خدمات اینترنتی را مورد توجه قرار دادهاند. این مطالعات ویژگیهای فروشگاههای اینترنتی را در 4 دسته طبقه بندی کردهاند:
1. کالا 2. خدمت به مشتری و ارتقای فروش 3.متقاعد کردن وراهنمایی 4. ایمنی
-1 کالا: شامل خصوصیات مرتبط به کالا مانند طبقه بندی، تنوع و اطلاعات است. طبقهبندی کالا میتواند رضایت مصرف کننده را افزایش دهد، اما همه کالاهای قابل دسترسی در کاتالوگهای تجاری یا فروشگاههای واقعی به طور اینترنتی قابل دسترسی نیستند. براساس مطالعه لوث و اسپایلر، فروشگاههای اینترنتی بزرگ کم اثرتر از فروشگاههای کوچک در تبدیل عده زیاد بازدیدکنندگان از سایت به خریداربالقوه هستند، زیرا مصرف کنندگان در یافتن کالایی که جستجو می کنند، مشکل دارند و این امر به دلیل این است که هدف مهم در فروشگاههای اینترنتی فراهم آوردن اطلاعات در مورد کالا و قیمت آن برای کمک به مصرف کننده در کاهش زمان جستجو است. این گونه فروشگاهها با ارائه اطلاعات گسترده از کالا همانند قیمت ومقایسه با قیمت سایر فروشگاهها ، و خلاصه ای از کالا (مانند خلاصه کتاب در فروشگاه کتاب اینترنتی) ویا نمایش کالا (مانند انتقال و ذخیرهسازی در نرم افزار) میتوانند به خریدار کمک کنند .
-2 خدمت به مشتریان و ارتقای فروش: مشتریان ارتباطات دقیق و مستمر و مفید و محافظت های فراجغرافیایی می خواهند. این ویژگیها به طور مداوم به عنوان بعد برجسته در تعیین رفتار انتخاب فروشگاههای اینترنتی و غیر اینترنتی تعریف شده است. خدمت به مشتری شامل مواردی نظیر ،خدمات کارکنان فروش برای انتخاب کالا، پاسخ به سؤالات مشتریان ،کمک در انتخاب کالا، خدمات رایگان، پاسخ در مورد انتقال و هزینه حمل و نقل و تخفیفات کالا را در بر می گیرد.
-3 متقاعد کردن و راهنمایی: این خصیصه به ارتباط مشتریان با فروشگاههای اینترنتی مربوط است. در این طبقه ویژگی سازمان و استفاده آسان مورد توجه قرار می گیرند. ارتباط استفاده کنندگان با فروشگاههای اینترنتی، تجربه تعامل مصرف کنندگان با ارائه کالا و خدمات خرده فروشان را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر یک سیستم ارتباطی با مصرف کنندگان خوب طراحی شود هزینه مصرف کنندگان را در جستجو و زمان مورد نیاز برای پردازش اطلاعات کاهش میدهد واین امر باعث می شود تا زمان مورد نیاز برای انتخاب و خریدبه حداقل برسد . خرید اینترنتی زمانی مطلوب و رضایت بخش است که سایتهای فروشندگان دارای سرعت بالا ، غیر انبوه(شلوغ نباشند) و دسترسی ساده باشند. سایتهای قابل دسترسی آسان و کم تراکم، زمان فروش را کوتاه و میزان تلاشی که مصرف کنندگان باید صرف درک و فهم چگونگی فروش اینترنتی کنند را اقتصادی و بهینه می سازد .
4 - ایمنی: مصرف کنندگان در مورد افشای اطلاعات مالی و خصوصی خود نگرانی دارند . اگرچه بیشتر سایتهای فروش اینترنتی سیاست حفاظت شخصی و خصوصی را اعمال و ایمنی مبادلات را تضمین می کنند. ولی آنها اطلاعات جزئی درمورد اینکه چگونه مبادلات و اطلاعات شخصی امنیت لازم را دارند، ارائه نمیدهند.
رفتار ارتباطی مشتریان در موقعیت خرید اینترنتی
به کارگیری رفتارهای مرتبط برای دستیابی به اثربخشی بیشتر در تصمیم گیریها وکاهش هزینه های پردازش اطلاعات و دستیابی به شناخت بیشتر مطابق با تصمیمات آنها و کاهش ریسک مربوط به انتخاب اکنون ازجمله تمایلات مشتریان است. بعد از چند مبادله موفق، مشتریان نسبت به تأمین کننده خدمات و عرضه کنندگان احساس امنیت می کنند. زمانی که مشتری به یک سازمان اعتماد کرد، آنها می دانندکه این شرکت قادر به تامین نیازها و خواسته هایشان است و به این شرکت متعهد می شوند.
محیط خرید به صورت اینترنتی به مشتریان و خریداران کمک می کند تا با فراهم کردن انتخاب گسترده،ارزیابی اطلاعات، دقت و مقایسه کالاها زمان کمتری را صرف تصمیم گیری کنند . اینترنت اطلاعات مقایسه ای وارزیابی شدهای را فراهم می کندوممکن است هزینه جستجوی اطلاعات و تلاش برای تصمیم خرید را کاهش دهد. اگرچه مشتریان اینترنتی عمدتاً در تعامل با سیستمهای کامپیوتری هستند و نمی توانند به طور فیزیکی کالای واقعی را لمس و احساس کنند، ولی آنها با استفاده از اطلاعات فراهم شده به وسیله فروشگاههای اینترنتی میتوانند به شکل الکترونیک تصمیم گیری کنند.
بنابراین بحث در مورد عوامل مهم در رفتار خرید مشتریان در محیط تجارت الکترونیک نیازمند تمرکز بر قابلیت دسترسی اطلاعات است. دسترسی اطلاعات نه فقط اطلاعات مربوط به کالا و خدمات بلکه سهولت و شخصی سازی را برای نگهداری مشتریان مورد توجه قرار می دهدو آن به درجه ای که اطلاعات می تواند به وسیله مشتریان برای پیش بینی رضایت احتمالیشان در خرید بعد به کار رود، بستگی دارد. پس موفقیت در خرید اینترنتی با توانایی برای سازگار کردن اطلاعات برای ارضای نیازهای مشتریان ارتباط دارد . اما عوامل مختلفی ارزش پیش بینی اطلاعات را تعیین می کند و فقط یک نوع اطلاعات برای همه مشتریان ارزشمند نیست.نیاز اساسی برای ترغیب مصرف کننده به خرید اینترنتی عبارت است از کاهش هزینه جستجوی اطلاعات و افزایش قابلیت پیش بینی کیفیت کالا که به وسیله تامین و فراهم کردن اطلاعات تخصصی برای مصرف کنندگان به دست خواهد آمد. همچنین منافع زیادی برای مصرف کننده درفرایند خرید به صورت اینترنتی وجود دارد که از جمله آنها می توان به صرفه جویی در زمان، افزایش سهولت و کاهش ریسک عدم رضایت خرید اشاره کرد. پس خدمت به مشتریان و پیشبرد فروش در طراحی فروشگاههای اینترنتی از عوامل مهم به شمار می آیند .براساس مطالعات انجام شده در سیستمهای اطلاعات، کیفیت اطلاعات و کیفیت ارتباط با مشتریان بر رضایت اطلاعاتی مشتریان تأثیر می گذارد. اطلاعات فراهم شده توسط فروشگاههای اینترنتی به اطلاعات در مورد کالا و اطلاعات در مورد خدمات تقسیم میشود . اطلاعات کالا شامل نشانه های کالا، توصیه به مصرف کنندگان و گزارشهای ارزیابی است. اطلاعات خدمات که بیشتر فروشگاههای اینترنتی فراهم می کنند، شامل اطلاعات اعضا، نحوه پاسخ به سؤالات جاری، اطلاعات تحویل و سفارش کالا و تبلیغات می شود.
برای ارزیابی اطلاعات کالا و خدمات ، شش ویژگی مرتبط بودن، جدید بودن،کافی بودن، خوشایند بودن ، سازگار بودن و قابل فهم بودن مورد نیاز است. اطلاعات ارائه شده به وسیله فروشگاههای اینترنتی باید جستجوی کالا و خدمات مشتریان را حمایت کنند. برای ارضای نیازهای اطلاعاتی مشتریان، اطلاعات باید به روز و کافی و درجهت کمک به مشتریان در انتخاب، سازگاری و در شکل و محتوا ساده و آسان برای درک مشتری باشدواز سوی دیگر لذت، خوشی و بهره مندی ابعاد مهمی در شکل گیری گرایش و تمایل رفتاری به سوی یک سایت هستند. بنابراین خوشایندی و سرزنده بودن یک عامل برجسته در ارائه اطلاعات مبتنی بر اینترنت هستند.کیفیت ارتباط مصرف کنندگان به طرح ونوع آن و سهولت در جستجوی کالا یا اطلاعات بستگی دارد. باید خاطر نشان کرد که خرید اینترنتی میتواند تحت تاثیرطراحی ضعیف سایت قرار گیرد. بنابراین ضروری است که تأثیر طرحهای متفاوت و امکان جستجوسریع برای مشتریان راکاملا درک کنیم. درشکل 3 مدلی را برای رفتار خرید مشتریان در یک موقعیت خرید اینترنتی نشان داده میشود .
نتیجه گیری
با گسترش روزافزون اینترنت در امور مختلف زندگی ،یکی از مباحث طرح شده، شیوه انجام مبادلات از طریق اینترنت است که مورد توجه بسیاری از سازمانها و مشتریان قرار گرفته است .تحقیقات زیادی برای حمایت از راه اندازی خرید اینترنتی صورت گرفته است. برای مثال الرک و ستل (2002)به این نتیجه رسید که خرید اینترنتی به عنوان شیوه ای برای صرفه جویی در زمان خرید نسبت به خرید سنتی صورت گرفته است . باتنگار و دیگران در یافتند که سهولت درک شده توسط مشتریان در اینترنت اثری مثبت بر رفتار خرید اینترنتی دارد .همچنین به لحاظ سنتی محققان مسائل مصرف کننده به این نتیجه رسیده اند که رفتار خرید یک کالا یا خدمت پس از شکل گیری باورها و نگرشها سر میزند .نگرش هر چه مثبت تر باشد احتمال وقوع رفتار خرید در آینده بیشتر و بیشتر خواهد بود.یکی از راههای ایجاد نگرش مثبت در مشتریان که با آن میتوان احساسات مثبت را شکل داد مواجهه مکرر با یک محرک است. در شرایط یکسان و معمولی شوق فرد فقط به خاطر اینکه بارها و بارها چیزی را مشاهده می کند افزایش مییابد (موون1381)، پس برای فروش محصولات از طریق اینترنت می توانیم از طریق تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات دهان به دهان مشتریان را با پدیده خرید اینترنتی به طور مکرر مواجه و آشنا سازیم . راه کار دیگر برای جلب اعتماد مشتریان استفاده از روابط عمومی به منظور ترویج شیوه خرید اینترنتی و ارائه اخبار مربوط به آن ،نزد افکار و رسانههای عمومی، است.
درست است که بهترین ساعتها را سوئیسیها میسازند و از این نظر در جهان پیشرو هستند اما هیچکس نمیتواند توانایی چشم بادامیها را در این عرصه نادیده بگیرد. ژاپنیهای در طول همین بیست سال گذشته در زمینه صنعت ساعتسازی با چنان سرعتی حرکت کردهاند که در همان ابتدای قرن بیست ویکم با ابداعات و نوآوریهای خود به رقیبی سرسخت در بازارهای جهانی برای آنان بدل شدهاند. درست در دورانی که ساعتهای سوئیسی به فکر زینتی کردن ساعتهای خود بودند که البته منجر به افزایش قیمت آنان میشد، چشم بادامیها ساعتهایی ساده و بیپیرایه به بازار روانه کردند که علاوه بر زیبایی ظاهری و سادگی از کارآیی فوقالعادهای برخوردار بود. به همین دلیل بود که بهزودی بازار آسیا و کشورهای جهان سوم را از آن خود کردند. اکثر ما نیز بیش از آن که با رولکس،تیسوت یا دیگر مدلهای سوئیسی ساعتهای سیکو با بندچرمی را به یاد میآوریم که برای سالها بر دست میبستم و حداکثر لطفمان هم نسبت به آنها عوض کردن سالانه یک باتری بود. معمولا عمر این خود ساعتها بسیار بیشتر از بندهای چرمیشان بود وگاهی همان اولین ساعت سالها با دقت کار میکرد ولی هر چند وقت یکبار با یک بند تازه.
یا ساعتهایی با نام سیکو 5 که با آن طراحی درشت سالها روی دستان پدران و پدر بزرگهای ما کار کرده بود و چهبسا پس از آنان نیز بر جای میماند در حالی که هنوز عقربههایش گذر زمان را میشمرد. جالب است بدانید که این سری ساعتها که محبوب ترین ساعتهای سیکو در میان مشتریان و کلکسیونرها بودند به خاطر 5 ویژگی خاص خود سیکو 5 نامیده شد. این ساعتها ضد ضربه، ضد آب و اتوماتیک بودند و علاوه بر زمان تاریخ و روز هفته را نیز نشان میدادند.
کمپانی سیکو که یکی از برندهای معروف ساعت در جهان است و انواع مختلف آن در همه جا به چشم میخورد در حالی اولین ساعت مچی خود با برند سیکو خود را در سال 1924 به بازار عرضه کرد که سالها قبل از آن در 1881 توسط "کینتاهاتوری" در توکیو تاسیس شده بود.هاتوری با پانزده کارگر کارش را شروع کرد و ابتدا به ساخت ساعتهای دیواری و سپس جیبی پرداخت. سیکو کلمهای ژاپنی با دو معنای نفیس و موفقیت است.
سیکو برای اولین با در جهان در سال 1969 ساعتهای کوارتز را تولید کرد که البته در آن زمان قیمت هرکدام از این ساعتها معادل یک ماشین متوسط بود. کمپانی سیکو در سال 1985 با شرکت اورینت یک کارخانه مشترک راه اندازی کرد و پس از آن با سرعت بیشتری به پیشرفت و توسعه صنعت بومیخود ادامه داد. سیکو به خصوص در زمینه ساخت ساعتهای دیجیتال، وقت نگهدار یا همان کرونومتر گوی سبقت را از باقی رقبا ربود. نمود این پیشرفت استفاده از سیکو در مهمترین رقابتهای ورزشی جهان است. در حالی که ساعتهای سوئیسی هنوز پا به زمینهای گلف و گرنداسلمهای تنیس پا گذاشته بودند،سیکو زمان سنج رقابتهای المپیک و چهار دوره پی در پی جام جهانی فوتبال در آرژانتین، اسپانیا، مکزیک و ایتالیا شد.
سیکو از معدود کارخانجات ساعتسازی دردنیاست که تمام لوازم و سایل به کار رفته در ساعتهایش را خودش میسازد.از کوچکترین جزء داخلی این ساعتها تا روغنهایی که برای روان سازی حرکت اجزا آن استفاده میشود در داخل کارخانه سیکو تولید و استفاده میشود.
سیکو همان طور که در ابتدای نوشته بدان اشاره شد ساعتهای زیادی چه کوارتز و چه مکانیکی با قیمتهای گوناگون تولید میکند. از ساعتهای مکانیکی ساده تا ساعتهای اسپرت چندکاره و البته ساعتهای گرانقیمت مجلسی الماس نشان در میان محصولات سیکو دیده میشود. سیکو محصولات خود را به سهدسته متفاوت تقسیم میکند. در این میان مجموعهها شامل هشت نام مختلف است. در گروه تکنولوژیک سیکو تعداد زیادی ساعت با قابلیتهای متفاوت وجود دارند و در گروه الماس این برند ساعتهای نفیس و زیبای مجلسی به چشم میخورد. مدلهای Arctura, Velatura, Coutura از شناختهترین انواع این برند هستند که هرساله مدلهای جدیدی از این خانواده با قابلیتهای متفاوت به بازار میآید. این کمپانی که علاوه بر ژاپن در آمریکا نیز کارخانه برپا کرده است. مرکز اصلی سیکو در ایالات متحده در نیوجرسی است اما این کمپانی در 19 شهر دیگر آمریکا نیز شعبه دارد. ساعتهای این کمپانی در دنیا از قیمت پایه 50 دلار تا بالاترین قیمت یعنی 100هزار دلار به بازار عرضه شده است.
سیکو در میان جدیدترین تولیدات خود دو نوآوری قابل توجه داشته است. ساعتهای Spring Drive این کمپانی میتواند 72ساعت در حالی که از دست جدا باشد و فاقد نیروی محرک باشد به طور دقیق کار کند؛ در حالی که این میزان برای تا قبل از آن تنها 40 ساعت بود. این نوآوری که با اضافه شدن فنری خاص به ساعت رخ داده در اختیار کمپانی سیکو است. علاوه بر این سیکو اخیرا ساعتی به بازار عرضه کرده که دارای بلوتوث است و قابلیت اتصال به تلفن همراه از این طریق را دارد. شما میتوانید حتی با استفاده از این ساعت و همکاری تلفن همراهتان پیام کوتاه بنویسید و ارسال کنید.
در حال حاضر با توجه به این که نمایندگیهای این ساعت در سراسر دنیا وبه خصوص آسیا پراکندهاند تهیه انواع ساعتهای سیکو کار دشواری نیست. حتی اگر ساعت دلخواه شما در نمایندگیها و فروشگاههای سیکو وجود نداشته باشد تنها با دادن شماره سریال ساعت میتوانید آن را سفارش دهید. ساعت سیکو تنها مختص آسیا و آسیاییها نیست ساعت سیکو محبوبترین ساعت برای هنرپیشههایی بوده که تا به حال در نقش جیمز باند مامور 007 بازی کردهاند. این ساعت تا به حال پنج بار در طول این سری فیلمها بر مچ جیمز باند بسته شده که معروفترین آنها کانری است.
خرید ساعت علی الخصوص خرید ساعت زنانه کاری مشکل است زیرا فروش ساعت مچی زنانه در انواع مختلف و رنگ های گوناگون گاهی انسان را در خرید دچار تردید می کند.ساعت مچی زنانه یا کلا ساعت مچی وسیله جالبی است و تقریبا تمام انسان ها چه خانم ها و چه آقایان وقتی از جلوی ویترین ساعت فروشی رد می شوند کمی می ایستند و ویترین را نگاه می کنند.اگر سری به شنبه بازارها و یا جمعه بازارها بزنید و یا حتی در اینترنت به دنبال ساعت مچی و یا کلمه خرید ساعت و یا فروش ساعت را در گوگل سرچ کنید با انواع و اقسام فروش ساعت مواجه خواهید شد
اگر برای گذران اوقات یا خرید، پا به داخل بازارهای هفت رنگ و از همه رنگ بگذارید، در میان انواع و اقسام دیدنی ها و خریدنی ها، ساعت های مچی جلوه دیگری دارد؛ساعت های مچی که در انواع و اقسام رنگ و مدل و سایز و با قیمت های ارزان، هر رهگذری را اقلا به لحظه ای درنگ وا می دارد. ساعت هایی که دو مزیت چشمگیر برای ترغیب مشتری به خرید دارند یکی ظاهر زیبا و دوم قیمت ارزان است، اما حساب کیفیت و دوام در این میان چه می شود؟
بستن یک ساعت مچی به دست برای بعضی ها تبدیل به یک عادت دائمی شده، افرادی که همیشه و همه حال باید سنگینی این وسیله را روی دست خود حس کنند و هرازگاهی به صفحه آن نگاهی بیندازند. این مسئله برای آنهایی که مجبورند همیشه از وقت و زمان باخبر باشند مهمتر است.
اینکه هر شخصی بداند در هر لحظه در چه موقعیت زمانی قرار گرفته، بسیار خوب است، چون با این کار برنامه ریزی دقیقی برای 24 ساعت شبانه روز خود خواهد داشت. آیا فرد شاغلی که موظف به گذران 8 ساعت وقت در محل کارش است، می تواند از گذر زمان غافل شود؟ او برای انجام کار مفید در این ساعات نیاز به برنامه ریزی دقیق و تقسیم ساعات برای انجام وظایف خود دارد.
لزوم استفاده از ساعت مچی برای زنان خانه دار و به طور کلی آنهایی که عمده اوقات روز را در خانه سپری می کنند، چندان محسوس نیست، اما به محض اینکه خواستید پا را از خانه بیرون بگذارید برای مدیریت زمان یک ساعت مچی به دست خود ببندید.البته خانم ها در خرید ساعت گزینه های بیشتری را در پیش رو دارند
ممکن است شما هم از آن دسته کارمندانی باشید که در محل کارتان ساعت دیواری وجود ندارد، پس باید خودتان دست به کار شوید، اما اگر دانشجو یا محصل هستید سر کلاس درس زیاد به دست خود نگاه نکنید، چون این کار باعث آزردگی خاطر استادتان می شود، اما باز هم احتمال دارد شما از آن دسته باشید که ساعت دستگاه تلفن همراه خود را جایگزین ساعت مچی کرده اند یا اینکه چون ساعات زیادی از روز را در وسیله نقلیه خود می گذرانند و این وسیله مجهز به یک ساعت کامپیوتری است و نیازی به خرید ساعت مچی نمی بینند، اما به هر حال انتخاب با خود شماست، اما یک ساعت مچی که همیشه همراه شماست، باعث می شود وقت های خود را کمتر از دست بدهید!
اما حالا که شما تصمیم به خرید یک ساعت مچی گرفته اید، هر یک از انواع موجود در بازار چه ویژگی هایی دارند و کدام یک برای شما مناسب ترند؟
ساعت های مچی از آن دسته وسایلی هستند که از قیمت های نازل تا قیمت های بسیار بالا در بازار موجودند.
اینکه شما از ساعت خود چه انتظاری دارید کاملا مشخص است؛ در درجه اول شما می خواهید آن ساعت، وقت و زمان را همیشه به درستی نشان دهد و از سوی دیگر ظاهر معقول و زیبایی داشته باشد، اما در این میان کسانی می خواهند ساعت مچی خود را همیشه و همه جا همراه داشته باشند، برای این افراد کیفیت ساعت در مقایسه با زیبایی آن عامل مهمتری است، اما بعضی افراد هم تنها به جنبه زیبایی ساعت توجه دارند.
یعنی صرفا جنبه تزئینی ساعت برایشان اهمیت دارد، پس برای این دسته، زیبایی ساعت در اولویت است.
برخی هم در وسایل شخصی خود چند ساعت مچی دارند که به تناسب زمان، از هر یک در مواقع مختلفی استفاده می کنند.
اما برای خرید یک ساعت مچی شما می توانید از 2 هزار تا 3 میلیون تومان هزینه کنید. ساعت های ارزانی که از 2 تا حدود 15 هزار تومان قیمت دارند، این ساعت ها که اکثرا هم چینی هستند فقط ظاهر نسبتا زیبایی دارند، اما کیفیت بالایی ندارند و اگر آب داخلشان برود یا ضربه بخورند، نیاز به تعمیر پیدا می کنند، اگر شما با داشتن یکی از این ساعت ها به مشکل برخوردید و به ساعت ساز مراجعه کردید، احتمال دارد ساعت ساز، شما را از تعمیر آن منصرف کند چون بر فرض مثال ساعتی را که 5 هزار تومان بابت آن پرداخته اید باید 3 هزار تومان برای تعمیرش هزینه کنید، حالا تصور کنید این ساعت دوباره خراب شود با خرج کردن یک 3 هزار تومانی دیگر، شما هزینه ای بیش از قیمت خرید ساعت، صرف تعمیرات آن کرده اید.
حالا یک پله بالاتر می رویم، ساعت هایی با 15 تا 30 هزار تومان قیمت. این ساعت ها به لحاظ کیفیت از دسته اول مطلوب ترند و اما ظاهرا آنها، این ساعت ها نمونه های مشابه انواع ساعت های معروف و مارکدار هستند، مواظب باشید که آنها را به اسم ساعت اصل به شما نفروشند. اگر شما نمونه اصل آن ساعت مشابه را دیده باشید، احتمالا می توانید این دو نوع را از هم تشخیص دهید، اما باز هم فاکتورهای دیگری وجود دارد که شما را راهنمایی می کند، به عنوان مثال این نمونه های مشابه اصل، گارانتی یا همان کارت ضمانت ندارند. ساعت های 15 تا 30 هزار تومانی نسبت به انواع ارزان تر، تا حدی در مقابل ضربه و آب مقاوم ترند و عمر بیشتری دارند. پس اگر می خواهید با هزینه ای نسبتا پایین، یک ساعت معمولی که چند سالی برایتان کار کند تهیه کنید، یکی از اینها را بخرید.
اما اگر برای خرید ساعت های مارکدار سوئیسی و ژاپنی که بهترین انواع این وسیله هستند، به ساعت فروش ها مراجعه کنید، با دنیایی از تنوع مواجه می شوید؛ تنوع در مدل، مارک و قیمت.
یک مشخصه اصلی این ساعت ها دارا بودن ضمانت نامه است، دیگر اینکه بسته به ضدآب بودن، ضد خش بودن، دارا بودن کرنومتر و ظاهر و طراحی شان، قیمت ها افزایش یا کاهش پیدا می کند.
البته ساعت های چند زمانه هم معمولا قیمت بالایی دارند. طراحی ساعت هر چه جدیدتر باشد، بسته به زمانی که برای طراحی آن مدل صرف شده، باز هم قیمت ها افزایش می یابد.
انواع ساعت های مارکدار تقریبا قیمت های ثابت و مشخصی دارند که البته ممکن است هر سال یا هر چندسال یک بار، یک مقدار مشخصی به قیمت ها افزوده شود.
ساعت هایی که قیمت هایشان گاه از حد انتظار فراتر می رود و به میلیون می رسد، در صفحه هایشان دارای سنگ های با ارزش و گرانقیمت هستند و بعضا هم در ساختشان طلا به کار رفته است.
حال که دانستید انواع و اقسام ساعت ها چه مشخصاتی دارند، می توانید باتوجه به انتظاراتی که از ساعت مچی تان دارید و هزینه ای که برای خرید آن در نظر گرفته اید، یکی از انواع موجود در بازار را انتخاب کنید.
خرید ساعت های ارزان قیمت چندان به صرفه نیست چون ساعت نمی تواند صرفا جنبه تزئینی داشته باشد و کارکردی که همان نشان دادن زمان است از آن انتظار می رود.
اما اگر ساعتی می خواهید که به قول معروف یک عمر برایتان کار کند، به سراغ انواع با کیفیت موجود در بازار بروید، ممکن است مجبور شوید در مقایسه با ساعت های معمولی حداقل دو برابر هزینه کنید اما در عوض خیالتان از بابت کارکرد خوب آن تا چند سالی راحت است و اگر قصد دارید به طور دائم از آن استفاده کنید، دیگر مجبور نیستید همواره جوانب احتیاط و ایمنی را در مورد آن رعایت کنید.
به هر حال زمان را از دست ندهید، یک ساعت مچی وسیله خوبی است که به شما هشدار می دهد به طور بهینه از وقت تان استفاده کنید.البته حالا دیگر مردم از موبال خود جهت دیدن وقت استفاده می کنند اما نظر نویسنده این مقاله این است که داشتن یک ساعت مچی و خرید آن ضرر ندارد
کلمات کلیدی:خرید ساعت,خرید ساعت زنانه,فروش ساعت مچی,ساعت مچی