اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

ترفندهای جستجو در گوگل (قسمت سوم)

منبع: http://weblog.azemat.com

بعضی از موتورهای جستجو تکنیکی به نام Stemming را پشتیبانی می‌کنند که تکنیکی است که معمولا با اضافه کردن * یا گاهی ؟ به عبارت موردنظر از موتور جستجو درخواست می‌کند که به جای این علامت، مشتقات آن‌را جستجو کند.


به عنوان مثال جستجوی moon* نتایجی مثل moons, moonlight, moonshot را در برخواهد داشت.
گوگل از این ویژگی به طور صریح استفاده نمی‌کند. ولی زمانی که شما جای یک کلمه را در عبارتی نمی‌دانید، می‌توانید از * استفاده کنید که از این ستاره به معنای جانشین یک کلمه کامل در گوگل، برداشت می‌شود. بنابراین طبق گفته های بالا جستجو برای "three * mice" موارد زیر را در نتایج خواهد داشت:
finds three blind mice, three blue mice, three green mice,

چقدر این ویژگی گوگل بدرد می‌خورد؛ مطمئنا به اندازه ویژگی stemming مفید نیست ولی بازهم موجب گیج شدن مبتدیان نمی‌شود. یک * یک جانشین برای یک کلمه است، دو * به معنای دو کلمه و ...


این ویژگی در موارد زیر قابل استفاده است:


1- فائق آمدن بر محدودیت 10 کلمه گوگل ( در گوگل عبارت‌هایی که بین دو کوتیشن قرار می‌گیرد، نباید بیش از 10 کلمه باشد) شما این مثال‌ها را (مثلا عبارت Fourscore and seven years ago, our fathers brought forth on this continent) که زیاد برای پیدا کردن یک شعر یا نقل قول تکرار می‌شوند را، اگر امتحان کنید، گوگل تنها تا کلمه on عمل جستجو را انجام خواهد داد و همه آنچه بعد از آن می‌آید، توسط گوگل نادیده گرفته می‌شود.


2-بررسی تکرار یک عبارت معین یا مشتق عبارت مثل: (درباره دستور این‌تایتل بعدا توضیح داده خواهد شد)
intitle:"methinks the * doth protest too much"

و یا
intitle: "the * of Seville"


3- پر کردن جاهای خالی حافظه یک آدم‌حواس‌پرت! شاید شما فقط یک قسمت کوتاه یک ترانه را به یاد بیاورید که جستجو تنها از آنچه شما به یا می‌آورید، به جای بازسازی تصادفی استفاده می‌کند.
بیایید یک مثالی را مرور کنیم، سرود "Good Times" که توسط چیک سروده شده است، که خط زیر را بیان میکند:
"You silly fool, you can't change your fate."

شاید شما یک ترانه را گوش کرده‌اید، اما شما یادتان نمی اید که کلمه fool درست است یا چیز دیگری بوده، اگر شما اشتباه کرده باشید ( اگر درستش به عنوان مثال "You silly child, you can't change your fate" باشد) شما هیچ جوابی نخواهید یافت.


راه حل استفاده از ویژگی گوگل است که به جای آن کلمه سرچ کنیم:
"You silly *, you can't change your fate"

شما این تکنیک را می‌توانید برای نقل‌قول‌ها و شعرهای غنایی و ... به کار ببرید، شما باید حواستان را جمع کنید که به اندازه کافی از متن نقل‌قول را سرچ کنید تا به یک نتیجه واحد برسید. مثلا عبارت زیر که قسمتی از مثال بالاست نتایج زیادی در بر خواهد داشت:
"you * fool"


ادامه دارد ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد