X
تبلیغات
رایتل
1387/09/12 @ 12:17

کنترل عصبانیت وعصبی شدن

عصبی شدن

قبول داشته باشید که این حس طبیعی است ؛ زیرا معتقدید که رفتار مناسبی با شما صورت نگرفته است یا به همین طریق

تهدید شده اید

بررسی علت واقعی عصبانیت

چه کسی ، چرا یا چه چیزی موجب عصبی شدن شما شده است . اولین باری که دچار این حس شده اید به خاطر آورید. آیا به

خاطر ترس از چیزی بوده یا احساساتتان جریحه دار شده است ؟

آیا علت عصبانیت شما تا اندازه ای به خاطر مسئله ای بوده که مدتها قبل اتفاق افتاده است ؟ ( مثلاٌ در کودکی

بررسی شیوه های برخورد با علت عصبانیت

تهیه فهرستی از انتخاب ها و سعی در تصور این نکته که با آزمایش کردن آنها چه اتفاقی خواهد افتاد

انتخاب موردی که تصور می شود برای همه بیشترین منفعت را دارد

اگر علت عصبانیت از حادثه ای است که مدتها قبل اتفاق افتاده یا نمی توان علت واقعی آن را بررسی کرد صحبت با یک مشاور

مفید است

به کارگیری مهارت های ایجاد اعتماد به نفس یا یادگیری راه حل نیز کارساز است . با دویدن ، تمرین مشت زنی ، نرمش های

هوازی ، عصبانیت را رفته رفته کاهش دهید. فریاد زدن در خودروی شخصی یا در کنار امواج ساحل ، به یکباره عصبانیت را از بین

می برد. این روش به حس ترس ، ناراحتی یا اندوه کمک می کند

می توانید فهرستی از عواملی که باعث عصبانیت می شوند تهیه کنید و اگر مایل بودید آن را از بین ببرید. چنانچه تصمیم

داشتید نامه ای بفرستید بهتر است قبل از ارسال چند روز آن را کنار بگذارید

تحقیقات حاکی از آنند که بین اضطراب و عصبانیت رابطه ای وجود دارد . اگر اضطراب داشته باشید احتمال عصبی شدن

بیشتر می شود . اگر به کرات عصبی شوید حس اضطراب و نگرانی افزایش می یابد . عواملی که برای آرام شدن یافته اید می

توانند سطح اضطراب و عصبانیت را کاهش دهند

- خونسرد باشید . نفس های عمیق بکشید . این عمل به مغزپیام می دهد که بحران تمام شده است و همه چیز به حالت

عادی خود بازگشته است

تا ده بشمرید . همه ی ما راجع به این روش قدیمی و محبوب شنیده ایم . چنین روشی برای کنترل احساسات ، پیش از آن که

عملی انجام دهید یا حرفی بزنید که از آن پشیمان شوید به شما زمان می دهد

- استفاده از شیوه های آرامش بخش مانند تعمق و تجسم

- استفاده از حمام گرم ، گوش دادن به موسیقی دلخواه خود

در صورتی که به علت گرفتاری ، تهدید و تبعیض عصبانی هستید در جامعه ، مدرسه ، دانشکده یا در برخورد با این عوامل

قوانین و مقرراتی وجود دارد . از یک مشاور نیز می توانید وقت بگیرید و مراحلی را که باید طی کنید از این طریق بیابید

اگر علت عصبانیت شما مشکلی در زندگی شخصی است با مشاور مشورت کنید. این افراد می توانند درکشف مسائل

شخصی که به دفعات موجب بروز عصبانیت می شوند کمک کنند